پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:41 PM
5 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1386; 2(6):111-132. |
بررسي رابطه ادراک از زمينه خانوادگي و مدرسه اي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر پايه سوم دبيرستان هاي شهر اردبيل |
كيامنش عليرضا,سيف درخشنده سعيد |
در اين پژوهش بررسي رابطه ادراک از زمينه خانوادگي و مدرسه اي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر دبيرستان هاي شهر اردبيل به همراه متغيرهاي ميانجي انگيزش و احساس شايستگي در مدرسه بررسي شده است. پرسشنامه هاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل پرسشنامه والدين، معلمان و مدرسه است که روي 325 نفر از دانش آموزان پسر پايه سوم دبيرستان هاي شهر اردبيل اجرا و از طريق تحليل مسير مورد تحليل قرار گرفته اند. يافته ها نشان داده اند که ادراک از زمينه خانوادگي و ادراک از زمينه مدرسه اي در پيش بيني پيشرفت تحصيلي دانش آموزان نقش دارند. به علاوه ادراک از زمينه خانوادگي و ادراک از زمينه مدرسه اي توانسته اند متغيرهاي انگيزش و احساس شايستگي در مدرسه را پيش بيني کنند. به طوري که مقدار پيش بيني شده انگيزش کمتر از احساس شايستگي در مدرسه مي باشد. همچنين در اين پژوهش متغيرهاي انگيزش و احساس شايستگي در مدرسه به خوبي پيشرفت تحصيلي را پيش بيني مي کنند. متغير انگيزش بين متغيرهاي ادراک از زمينه خانوادگي و مدرسه اي با پيشرفت تحصيلي نقش واسطه اي ندارد. ولي متغير احساس شايستگي در مدرسه نقش واسطه اي بين متغيرهاي ادراک از زمينه خانوادگي و مدرسه اي با پيشرفت تحصيلي دارد. |
كليد واژه: ادراک از زمينه مدرسه اي، ادراک از زمينه خانوادگي، توقع والديني، پذيرندگي والدين، تعامل والديني، پذيرندگي معلم، توقع معلم |
نسخه قابل چاپ |