پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:37 PM
4 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) زمستان 1386; 2(8):65-79. |
مطالعه تاثير آموزش مهارت هاي هوش هيجاني بر شيوه هاي مقابله با فشار رواني |
سپهريان آذر فيروزه* |
* دانشگاه اروميه |
هدف از اين مطالعه بررسي تاثير آموزش مهارت هاي هوش هيجاني بر شيوه هاي مقابله با فشار رواني در نوجوانان شهرستان اروميه بود. 95 دانش آموز (47 دختر و 48 پسر) كلاس دوم دبيرستان در اين پژوهش شركت كردند كه به صورت تصادفي در گروه هاي آزمايش و گواه قرار گرفتند. ابتدا آزمون پاركر - اندلر براي چهار گروه (دو گروه آزمايش و دو گروه گواه) اجرا شد، سپس گروه هاي آزمايش در كلاس هاي آموزش مهارت هاي هوش هيجاني شركت كردند. اين كلاس ها در 16 جلسه به مدت يك و نيم ساعت برگزار شدند. مهارت هايي كه براي جلسات آموزش در نظر گرفته شد عبارت بودند از: مهارت خودآگاهي، شناخت افكار منفي و مهارت متوقف كردن آنها، فشار رواني و شيوه هاي مقابله با آنها، ابراز وجود، همدلي، ارتباط صحيح، مهارت حل مساله و تصميم گيري. بعد از اتمام آموزش مجددا آزمون پاركر - اندلر براي چهار گروه آزمايش و گواه اجرا گرديد. براي تحليل داده هاي پژوهش، شاخص ها و روش هاي آماري، مانند، ميانگين، انحراف معيار و آزمون t براي گروه هاي مستقل بكار گرفته شد. نتايج نشان داد كه آموزش مهارت هاي هوش هيجاني در گروه مساله مدار پسران و گروه اجتنابي و هيجان مدار دختران تاثير معناداري داشته اشت. |
كليد واژه: هوش هيجاني، شيوه هاي مقابله با فشار رواني، آموزش مهارت هاي هوش هيجاني |
نسخه قابل چاپ |