0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:37 PM

 

 2 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) زمستان 1386; 2(8):15-32.
 
تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر كاهش شدت علايم اختلال رفتار مقابله اي و بي اعتنايي (ODD) دانش آموزان پسر هشت تا 10 ساله
 
بيرامي منصور,پوراحمدي الناز,جلالي محسن
 
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان اثر بخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر كاهش شدت علايم اختلال رفتار مقابله اي و بي اعتنايي دانش آموزان پسر هشت تا ده ساله شهرستان نهاوند بوده است. نمونه گيري در دو مرحله تصادفي و مبتني بر هدف صورت گرفت و در نهايت 30 دانش آموز كه بر اساس فهرست رفتاري كودك (CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF)، ODD تشخيص داده شده بودند انتخاب شده و به شكل تصادفي به دو گروه آزمايش (n=15) و گواه (n=15) تقسيم شدند. سپس آموزش مهارت هاي زندگي به مدت 2.5 ماه در 10 جلسه آموزشي 120 دقيقه اي براي آزمودني هاي گروه آزمايش اجرا شد. در پايان دوره آموزش و دو ماه پس از آن، همه آزمودني ها دوباره به كمك ابزارهاي ياد شده ارزيابي شدند. در مرحله بعد داده هاي قبل و بعد از آموزش و پيگيري با استفاده از آزمون تحليل واريانس چند متغيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. تحليل داده ها نشان داد كه گروه آزمايشي در مقايسه با گروه گواه، پس از پايان جلسات آموزش مهارت هاي زندگي، بر اساس ارزيابي جداگانه والد و معلم، كاهش معناداري در نمرات شدت علايم اختلال رفتار مقابله اي و بي اعتنايي پيدا كرده است (P<0.001). بررسي پيگيري نيز نشان داد كه بهبودهاي به دست آمده از آموزش دو ماه پس از پايان آموزش نيز همچنان حفظ شده است (P<0.001). اين نتايج نشان مي دهند كه آموزش مهارت هاي زندگي روش سودمندي جهت كاهش شدت علايم اختلال رفتار مقابله اي و بي اعتنايي در كودكان مبتلا مي باشد.

 
كليد واژه: مهارت هاي زندگي، اختلال رفتار مقابله اي و بي اعتنايي (ODD)، دانش آموز، CBCL، TRF
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها