پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:37 PM
2 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) زمستان 1386; 2(8):15-32. |
تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر كاهش شدت علايم اختلال رفتار مقابله اي و بي اعتنايي (ODD) دانش آموزان پسر هشت تا 10 ساله |
بيرامي منصور,پوراحمدي الناز,جلالي محسن |
هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان اثر بخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر كاهش شدت علايم اختلال رفتار مقابله اي و بي اعتنايي دانش آموزان پسر هشت تا ده ساله شهرستان نهاوند بوده است. نمونه گيري در دو مرحله تصادفي و مبتني بر هدف صورت گرفت و در نهايت 30 دانش آموز كه بر اساس فهرست رفتاري كودك (CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF)، ODD تشخيص داده شده بودند انتخاب شده و به شكل تصادفي به دو گروه آزمايش (n=15) و گواه (n=15) تقسيم شدند. سپس آموزش مهارت هاي زندگي به مدت 2.5 ماه در 10 جلسه آموزشي 120 دقيقه اي براي آزمودني هاي گروه آزمايش اجرا شد. در پايان دوره آموزش و دو ماه پس از آن، همه آزمودني ها دوباره به كمك ابزارهاي ياد شده ارزيابي شدند. در مرحله بعد داده هاي قبل و بعد از آموزش و پيگيري با استفاده از آزمون تحليل واريانس چند متغيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. تحليل داده ها نشان داد كه گروه آزمايشي در مقايسه با گروه گواه، پس از پايان جلسات آموزش مهارت هاي زندگي، بر اساس ارزيابي جداگانه والد و معلم، كاهش معناداري در نمرات شدت علايم اختلال رفتار مقابله اي و بي اعتنايي پيدا كرده است (P<0.001). بررسي پيگيري نيز نشان داد كه بهبودهاي به دست آمده از آموزش دو ماه پس از پايان آموزش نيز همچنان حفظ شده است (P<0.001). اين نتايج نشان مي دهند كه آموزش مهارت هاي زندگي روش سودمندي جهت كاهش شدت علايم اختلال رفتار مقابله اي و بي اعتنايي در كودكان مبتلا مي باشد. |
كليد واژه: مهارت هاي زندگي، اختلال رفتار مقابله اي و بي اعتنايي (ODD)، دانش آموز، CBCL، TRF |
نسخه قابل چاپ |