0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:33 PM

 2 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1387; 3(9):21-46.
 
نقش نقص هاي حسي در سبک هاي دلبستگي و مشکلات رفتاري کودکان
 
خانجاني زينب*
 
* گروه روانشناسي، دانشگاه تبريز
 
 

مطالعه حاضر به بررسي تاثير نقص هاي حسي شامل نابينايي و ناشنوايي بر نوع دلبستگي (ايمني/ ناايمني دلبستگي) و سبک هاي دلبستگي (ايمن، دوسوگرا، اجتنابي، آشفته/ سرگشته)، تاثير اين نقص ها بر مشکلات رفتاري کودکان نابينا و ناشنوا در مقايسه با کودکان عادي، و رابطه نوع دلبستگي با مشکلات رفتاري در سه گروه نابينا، ناشنوا و کودکان عادي مي پردازد.
آزمودني هاي اين پژوهش شامل 84 کودک نابينا، ناشنواي مطلق و کودکان عادي 7-6 ساله دختر و پسر بود. ابزارهاي اين پژوهش شامل آزمون هاي اضطراب جدايي، مقياس مشکلات رفتاري آخن باج، آزمون هوشي ريون پيشرونده و پرسشنامه محقق ساخته جمعيت شناختي بود. براي تحليل آماري داده هاي پژوهش از تحليل واريانس يک متغيري، آزمون تعقيبي
LSD، آزمون t، آزمون خي دو استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد که کودکان ناشنوا بيش از کودکان عادي در معرض خطر نا ايمني دلبستگي قرار دارند. اما کودکان نابينا از اين لحاظ آماري تفاوت معني داري با کودکان عادي نداشتند. توزيع پراکندگي کودکان نابينا و ناشنوا در چهار سبک دلبستگي (ايمن، دوسوگرا، اجتنابي، آشفته/ سرگشته) با توزيع پراکندگي کودکان عادي در چهار سبک مذکور تفاوت معني دار نداشت. يافته ديگر نشان داد که کودکان نابينا و ناشنوا بيش از کودکان عادي داراي مشکلات رفتاري هستند. همچنين بين ناايمني دلبستگي با مشکلات رفتاري در کودکان عادي رابطه معني دار به دست آمد اما در کودکان نابينا و ناشنوا اين رابطه از لحاظ آماري معني دار نشد.

 
كليد واژه: نقص هاي حسي، سبک هاي دلبستگي، مشکلات رفتاري، نابينايي، ناشنوايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها