0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:31 PM

 5 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1387; 3(11):77-98.
 
اثر اضطراب و نحوه ارايه تکاليف بر کارآمدي پردازش و عملکرد عناصر حافظه فعال
 
مرادي عليرضا,چراغي فرشته,‏فراهاني محمدنقي
 
 
 

هدف: هدف اين پژوهش مطالعه اثر اضطراب صفت بر تکاليفي است که به عنصر واج شناختي و ديداري - فضايي حافظه فعال مربوط مي شود تا نظريه کارآمدي پردازش آيزنک و کالو (PET) که بيان مي کند "عناصر واج شناختي و اجرايي مرکزي حافظه فعال در فهم ارتباط ميان اضطراب و عملکرد اهميت دارند" را مورد آزمون قرار دهد.
روش: 160 نفر از دانشجويان سال اول دانشگاه، بخش صفت سياهه اضطراب حالت - صفت اسپيلبرگر را تکميل و از بين آنها 25 درصد بالاي توزيع (24 نفر) و 25 درصد پايين توزيع (24 نفر) بعنوان افراد با اضطراب صفت بالا و اضطراب صفت پايين انتخاب شدند. هر دو گروه در معرض برنامه تهديد خود قرار گرفتند و بر اساس نحوه ارايه تکاليف (کلامي – ديداري / ديداري - کلامي) در 4 گروه بطور تصادفي جايگزين شدند و دو تکليف حافظه فعال به آنها ارايه شد. تعداد پاسخ هاي صحيح به عنوان نتيجه عملکرد و زمان و ميزان تلاش ذهني صرف شده براي انجام تکليف به عنوان شاخص کارآمدي پردازش در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از تحليل واريانس دو راهه تحليل شد.
يافته ها: نتايج حاکي از اثرگذاري اضطراب صفت بر ميزان تلاش ذهني، زمان صرف شده و تعداد پاسخ هاي صحيح در تکليف کلامي و بر ميزان زمان صرف شده در تکليف ديداري بود. اثر تعاملي اضطراب و نحوه ارايه تکليف تنها بر ميزان زمان صرف شده در تکليف ديداري مشاهده شد.
نتيجه گيري: يافته ها نشان مي دهد که اضطراب، عملکرد و کارآمدي پردازش را در تکليف کلامي بيشتر از تکليف ديداري کاهش داد. همچنين کارآمدي پردازش گروه داراي اضطراب بالا زماني که تکليف ديداري را به عنوان تکليف دوم دريافت کرد کاهش يافت.

 
كليد واژه: اضطراب صفت، نحوه ارايه تکليف، کارآمدي پردازش، حلقه واج شناختي، صفحه ثبت اطلاعات ديداري - فضايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها