0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:29 PM

 3 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1387; 3(11):37-60.
 
بررسي اثربخشي شناخت درماني و آموزش مهارت هاي مطالعه در درمان دانشجويان مبتلا به اضطراب امتحان
 
صبحي قراملكي ناصر,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,آزادفلاح پرويز,فتحي آشتياني علي
 
 
 

در اين پژوهش اثربخشي دو روش شناخت درماني و آموزش مهارت هاي مطالعه در درمان دانشجويان مبتلا به اضطراب امتحان مورد مقايسه قرار گرفت. روش مطالعه در پژوهش حاضر آزمايشي بوده و جامعه مورد مطالعه دانشجويان دانشگاه هاي شهر تهران بودند. نمونه پژوهش شامل 90 دانشجوي دختر مبتلا به اضطراب امتحان بودند که از طريق سياهه اسپيلبرگر و مصاحبه باليني شناسايي و سپس بطور تصادفي در گروه هاي آزمايشي و کنترل قرار گرفتند. اين آزمودني ها در دو گروه آزمايشي و يک گروه کنترل بطور تصادفي جايگزين شدند. سپس شناخت درماني و آموزش مهارت هاي مطالعه به عنوان فنون مداخله اي بکار بسته شدند (يک گروه شناخت درماني، يک گروه آموزش مهارت هاي مطالعه را تجربه نمودند و گروه ديگر گروه کنترل را تشکيل دادند).
نتايج تحليل واريانس بر تفاضل نمرات پيش آزمون و پس آزمون نشان داد، بين گروه هاي آزمايشي و کنترل در اضطراب امتحان تفاوت معني داري وجود دارد. آزمون تعقيبي توکي نشان داد اضطراب امتحان در گروه هاي شناخت درماني و آموزش مهارت هاي مطالعه در مقايسه با گروه کنترل بطور معني داري کاهش يافته است. همچنين نتايج نشان داد شناخت درماني در کاهش هر دو مولفه اضطراب امتحان موثر است؛ با اين حال، بين اين دو روش در کاهش نمرات مولفه نگراني اضطراب امتحان تفاوتي مشاهده نگرديد.

 
كليد واژه: اضطراب امتحان، مولفه نگراني، مولفه هيجان پذيري، شناخت درماني، آموزش مهارت هاي مطالعه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها