پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:28 PM
4 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1388; 4(13):73-101. |
هوش و دلبستگي: تحليلي بر خود تنظيم گري عاطفي / رفتاري کودکان تيزهوش، عقب مانده ذهني و عادي |
خانجاني زينب* |
* گروه روانشناسي، دانشگاه تبريز |
مطالعه حاضر به بررسي نقش هوش بر خودنظم بخشي عاطفي و رفتاري کودکان مي پردازد. براي اين منظور رابطه هوش با ايمني دلبستگي، سبک هاي دلبستگي (ايمن، دوسوگرا، اجتنابي، آشفته، سرگشته) و مشکلات رفتاري کودکان عقب مانده ذهني خفيف (70-IQ=50)، تيزهوش (140-IQ=125) و عادي (110-IQ=95) بررسي گرديد. هم چنين رابطه بين نوع و سبک هاي دلبستگي با مشکلات رفتاري در سه گروه فوق الذکر کودکان بررسي گرديد. آزمودني هاي اين پژوهش شامل 91 کودک عقب مانده ذهني خفيف، تيز هوش و عادي شش و هفت ساله (از هر دو جنس) شهر تبريز بودند. ابزارهاي اين پژوهش شامل آزمون هاي اضطراب جدايي، مقياس مشکلات رفتاري آخن باخ، آزمون هوشي ريون پيشرونده و پرسشنامه محقق ساخته جمعيت شناختي بود. براي تحليل آماري از تحليل واريانس يک متغيري و آزمون LSD، آزمون t و آزمون خي دو استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد که کودکان عقب مانده ذهني فقط در زيرمقياس خود اتکائي آزمون اضطراب جدايي از دو گروه ديگر پايين تر بوده و تفاوت معني داري با آنها دارند. يافته مهم ديگر آشکار ساخت که کودکان عقب مانده ذهني بيش از کودکان عادي و تيزهوش در معرض خطر ناايمني دلبستگي قرار دارند. بين توزيع پراکندگي کودکان عقب مانده ذهني در چهار سبک دلبستگي در مقايسه با توزيع پراکندگي کودکان عادي تفاوت معني دار بود. در حالي که اين تفاوت در بين کودکان عادي و تيزهوش مشاهده نشد. هم چنين يافته ديگر نشان داد که کودکان عقب مانده ذهني بيش از کودکان عادي و تيزهوش در معرض خطر مشکلات رفتاري هستند. بالاترين ميزان مشکلات رفتاري در دو سبک اجتنابي و دوسوگرا و در دو گروه عادي و تيزهوش مشاهده شد. در حالي که بين سبک هاي چهارگانه دلبستگي کودکان عقب مانده از لحاظ مشکلات رفتاري تفاوت معني دار وجود نداشت. |
كليد واژه: هوش، خود تنظيم گري عاطفي / رفتاري، کودکان تيزهوش، عقب مانده ذهني، سبک هاي دلبستگي، مشکلات رفتاري |