پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:28 PM
2 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1388; 4(13):15-36. |
تاثير آموزش برنامه فرزندپروري مثبت بر كاهش اختلالات بروني سازي شده در کودکان هفت تا 10 ساله |
جلالي محسن,پوراحمدي الناز,باباپورخيرالدين جليل,شعيري محمدرضا |
پژوهش حاضر جهت بررسي تاثير آموزش مديريت والدين بر اساس برنامه فرزندپروري مثبت(3P) بر کاهش اختلالات بروني سازي شده دانش آموزان پسر 7 تا 10 ساله شهرستان نهاوند، انجام شده است. اين مطالعه از نوع شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است و جامعه مورد مطالعه آن دانش آموزان پسر 7 تا 10 ساله دبستان هاي پسرانه شهرستان نهاوند مي باشند. نمونه گيري به روش خوشه اي انجام شد و مادران 28 نفر از کودکاني که نمره مشکلات بروني سازي شده آنها در فهرست رفتاري کودک (CBCL) بالاتر از نقطه برش (T=64) بود، انتخاب شده و به دو گروه آزمايش (n=14) و کنترل (n=14) تقسيم شدند. سپس برنامه فرزندپروري مثبت به مدت 2 ماه در 8 جلسه آموزشي 120 دقيقه اي براي آزمودني هاي گروه آزمايش اجرا شد. سپس مجددا فهرست رفتاري کودک توسط مادران هر دو گروه تکميل شد. در نهايت داده هاي به دست آمده با استفاده از روش U من ويتني مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. تحليل داده ها نشان داد که گروه آزمايشي در مقايسه با گروه کنترل، پس از پايان جلسات آموزش برنامه فرزندپروري مثبت، کاهش معناداري در نمرات زير مقياس هاي رفتار پرخاشگرانه (P<0.05)، رفتارهاي قانون شکنانه (P<0.01) و نيز نمره کلي مشکلات بروني سازي شده(P<0.01) پيدا کرده است. بنابراين مي توان نتيجه گرفت که آموزش برنامه فرزندپروري مثبت سبب کاهش اختلالات بروني سازي شده در کودکان مبتلا مي شود. |
كليد واژه: برنامه فرزندپروري مثبت، اختلالات بروني سازي شده، کودک، CBCL ،TRF |
نسخه قابل چاپ |