0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:25 PM

 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1388; 4(14):23-48.
 
بررسي ويژگي هاي روانسنجي پرسشنامه استرس زندگي دانشجويي (SSI) در دانشجويان دانشگاه تبريز
 
بخشي پور عباس,بيرامي منصور,اسماعيل پور خليل
 
 
 

هدف مطالعه حاضر بررسي ويژگي هاي روانسنجي پرسشنامه استرس زندگي دانشجوييSSI) ؛ گادزيلا، 1991)، يعني پايايي، روايي، تاييد ساختار عاملي آن در جمعيت دانشجويي دانشگاه تبريز بود. SSI يک پرسشنامه خودسنجي 51 ماده اي است که از آن علاوه بر يک نمره کلي استرس، نمره هايي براي منابع استرس و واکنش به استرس به دست مي آيد. همچنين براي بخش منابع، پنج خرده مقياس ناکامي، تعارض، فشار، تغييرات و قيود دروني و براي واکنش ها به استرس، چهار خرده مقياس فيزيولوژيکي، هيجاني، رفتاري و شناختي وجود دارد. براي اين منظور، 435 دانشجو (با ميانگين سني 20.35 و انحراف معيار 2.2) به شيوه نـمونه گيري طبقه اي نسبتي انتخاب شدند که از اين تعداد 179 مرد و 256 زن بودند. اين دانشجويان پرسشنامه استرس زندگي دانشجويي (SSI) و پرسشنامه سلامت عمومي 28 ماده اي (GHQ-28) را تکميل کردند. پايايي از راه همساني دروني (ضريب آلفاي کرونباخ) براي مقياس کلي و دو خرده مقياس اصلي منابع و واکنش ها به ترتيب عبارت بودند از 0.91، 0.84 و 0.86. دامنه ضرايب پايايي براي 9 خرده مقياس فرعي از 0.58 (براي خرده مقياس قيود دروني) تا 0.84 (براي خرده مقياس ارزيابي - شناختي) قرار داشت. روايي همزمان از طريق همبستگي SSI و خرده مقياس هاي آن با GHQ-28 و خرده مقياس هاي آن برآورد شد که جز در خرده مقياس ارزيابي شناختي، از لحاظ آماري معني دار و در جهت تاييد فرضيه ها بود .(P<0.05) تفاوت ميانگين نمره هاي SSI و خرده مقياس هاي آن در دانشجويان داراي سطوح استرس خود گزارشي خفيف، متوسط و شديد نيز از لحاظ آماري معني دار و در جهت تاييد فرضيه ها بود .(P<0.05) روايي سازه SSI و خرده مقياس هاي آن از طريق تحليل عاملي تاييدي (CFA) برآورد گرديد. مدل کلي SSI و دو مدل منابع و واکنش ها از برازش بسيار عالي برخوردار بودند (با GFI به ترتيب 0.92، 0.098 و 1.00). دختران و پسران دانشجو در سطح استرس کلي و منابع استرس تفاوتي نداشتند اما در سطح واکنش به استرس، دختران نمره بالاتري به دست آوردند (P<0.01). ميانگين SSI و خرده مقياس هاي آن در دانشکده هاي مختلف از لحاظ آماري معني دار نبود. در مجموع مي توان نتيجه گرفت که SSI ابزاري روا و پايا براي سنجش استرس کلي، منابع استرس و واکنش در برابر استرس مي باشد.

 
كليد واژه: پرسشنامه استرس زندگي دانشجويي، سلامت عمومي، پايايي، روايي، تحليل عاملي تاييدي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها