پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:25 PM
1 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1388; 4(14):1-22. |
بررسي تحول حافظه كاري در كودكان 7-5 ساله |
الهي طاهره,آزادفلاح پرويز,فتحي آشتياني علي,پورحسين رضا |
در اين مقاله تحول حافظه کاري در کودکان 5 تا 7 ساله (پيش دبستاني تا پايه دوم ابتدايي) بررسي شد. براي سنجش مدار آوايي از تکليف فراخناي ارقام مستقيم، مولفه ديداري - فضايي از فراخناي Corsi و براي سنجش مجري مرکزي از تکاليف فراخناي ارقام وارونه، فراخناي شمارش و آزمون استروپ ماه - خورشيد استفاده شد. نمونه تحقيق شامل 90 کودک (در هر پايه 30 نفر) با ميانگين هوشي 106-105 بود. تحليل داده ها با استفاده از آزمون تحليل واريانس يکراهه و آزمون تعقيبي توکي نشان داد که تفاوت گروه هاي پيش دبستاني - پايه اول و پيش دبستاني - پايه دوم در تکاليف فراخناي ارقام مستقيم، فراخنايCorsi ، فراخناي ارقام وارونه و فراخناي شمارش معنادار بود. در آزمون استروپ ماه - خورشيد هم تفاوت پيش دبستاني - پايه دوم معنادار بود. تفاوت پايه هاي اول و دوم فقط در فراخناي ارقام مستقيم و فراخناي شمارش معنادار بود. نتايج تحقيق نشان دهنده تحول تمام مولفه هاي حافظه کاري بود، به اين نکته هم بايد توجه داشت که سرعت تحول بخش ديداري - فضايي و بازدارندگي مجري مرکزي کمتر بود و با تمايز بيشتر گروه ها از هم معنادار مي شود. |
كليد واژه: حافظه کاري، تحول، کودك |
نسخه قابل چاپ |