0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:25 PM

 5 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1388; 4(15):85-102.
 
رابطه شدت علائم مشکلات هيجاني و مسايل رفتاري با نحوه ترسيم آدمک در کودکان پيش دبستاني
 
خسروي معصومه,بيگدلي ايمان اله,خدادادي ليلا
 
 
 

نقاشي به عنوان وسيله اي ارزنده و مهم براي رشد و پرورش استعدادها و خلاقيت و همچنين براي سنجش ابعاد مختلف عاطفي، هيجاني، رفتاري و هوش کودکان مورد توجه قرار گرفته است. از اين رو اين پژوهش به منظور بررسي رابطه شدت علائم مشکلات هيجاني و مسايل رفتاري با نحوه ترسيم آدمک در گروهي از کودکان پيش دبستاني شهر شيراز انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگي بود. گروه نمونه، 100 کودک پنج ساله (50 پسر، 50 دختر) را که در پيش دبستاني هاي شهر شيراز آموزش مي ديدند شامل مي شدند. آنان از طريق نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب و بررسي شدند. مربيان آنان پرسشنامه مشکلات هيجاني و رفتاري (SDQ) را تکميل کردند و هر يک از کودکان مطابق با تست آدمک گوديناف يک آدمک نقاشي کردند. جهت تحليل داده ها از همبستگي پيرسون و آزمون Z فيشر استفاده گرديد. نتايج به دست آمده از تحليل داده ها نشان داد که بين نحوه ترسيم آدمک با مشکلات هيجاني و رفتاري کودکان رابطه معنادار و معکوس آماري وجود دارد. نتايج آزمون Z فيشر، تفاوت معنادار اين متغيرها را در بين دختران و پسران نشان نـداد. لذا اينطور نتيجه گرفته مي شود که نقاشي هاي کودکان مي توانند نشان دهنده مشکلات هيجاني و مسايل رفتاري آنان باشند.

 
كليد واژه: مشکلات هيجاني، مسايل رفتاري، کودکان پيش دبستاني، نحوه ترسيم آدمک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها