پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:24 PM
1 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1388; 4(15):1-21. |
اهداف پيشرفت دانش آموزان ناشنوا: تحليل مبتني بر شخص |
بدري گرگري رحيم,بيرامي منصور |
اين پژوهش، نيمرخ انگيزشي دانش آموزان ناشنوا و تفاوت نيمرخ گروه هاي مختلف را از نظر توانايي هاي فراشناختي مورد مطالعه قرار داد. جامعه آماري پژوهش دانش آموزان ناشنواي شهر تبريز بودند. 78 نفر از دانش آموزان (30 دانش آموز دختر و 48 دانش آموز پسر) با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبتي انتخاب شدند. پرسشنامه هاي هدف گرايي تحصيلي و ادراک دانش آموزان از توانايي فراشناختي خود به منظور جمع آوري اطلاعات استفاده شد. براي گروه بندي دانش آموزان، روش هاي آماري تحليل خوشه اي سلسله - مراتبي و تحليل تابع تشخيص به کار رفت. نتايج پژوهش سـه گروه از دانش آموزان: (الف) خوشه دانش آموزان هـدف گرايي پيشرفت پايين (ب) خوشه دانش آموزان چيرگي - هدف و گرايش - عملکرد متوسط (ج) خوشه اهداف چندگانه را شناسايي کرد. نتايج ديگر پژوهش نشان داد که دانش آموزان ناشنواي خوشه «اهداف چندگانه» از لحاظ توانايي فراشناختي با دو گروه دانش آموزان «هدف پيشرفت پايين» و گروه «چيرگي - هدف و گرايش - عملکرد متوسط» تفاوت معني داري دارند. |
كليد واژه: اهداف پيشرفت، توانايي فراشناختي، دانش آموزان ناشنوا، تحليل مبتني بر شخص |
نسخه قابل چاپ |