پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:17 PM
5 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1389; 5(18):87-100. |
اثربخشي نوروفيدبک بر حافظه کاري |
قلي زاده زليخا,باباپورخيرالدين جليل,رستمي رضا,بيرامي منصور,پورشريفي حميد |
هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي تاثير آموزش نوروفيدبک بر حافظه کاري بود، که به صورت نيمه آزمايشي انجام شد، در اين پژوهش دو گروه آزمايش و پلاسيبو وجود داشت. بدين منظور از بين دانشجويان يک زبانه (فارسي زبان) دانشگاه تبريز که داوطلب شرکت در پژوهش بودند 30 نفر که معيارهاي لازم را جهت انتخاب نهايي داشتند، انتخاب شد، و در نهايت به طور تصادفي در 2 گروه آزمايش وپلاسيبو (هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمايشي به مدت 2 ماه تحت 20 جلسه آموزش با نوروفيدبک قرار گرفت و گروه پلاسيبو نيز طي 20 جلسه جلوي مانيتور مي نشستند بدون اينکه آموزش نوروفيدبک دريافت كنند. دانشجويان هر دو گروه (آزمايشي و پلاسيبو) در دو مرحله پيش و پس از آموزش با پرسشنامه آزمون فراخناي حروف-ارقام مورد ارزيابي و مقايسه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحليل کوواريانس تجزيه و تحليل شدند. نتايج بيانگر اين بود که آموزش نوروفيدبک تاثير معني داري بر حافظه کاري دارد. |
كليد واژه: نوروفيدبک، بيوفيدبک الکتروانسفالوگرافي، حافظه کاري |
نسخه قابل چاپ |