پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:17 PM
4 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1389; 5(18):71-86. |
رابطه بين راهبردهاي مقابله اي و شادكامي دانشجويان |
عليپور احمد,هاشمي نصرت آباد تورج,باباپورخيرالدين جليل,طوسي فهيمه |
پژوهش حاضر به بررسي رابطه بين راهبردهاي مقابله اي و شادكامي دانشجويان پرداخته است. در اين تحقيق كه از نوع توصيفي است تعداد 384 نفر به طور تصادفي از دانشجويان رشته هاي مختلف برگزيده شدند و در بين آنها پرسشنامه راهبردهاي مقابله اي لازاروس- فولكمن و مقياس شادكامي دانشگاه مموريال نيوفاندلند (مونش) اجرا گرديد. نتايج مطالعه، همبستگي مثبت و معني داري (P<0.01) را بين شادكامي و راهبردهاي مقابله اي مساله مدار و همبستگي منفي و معني داري (P<0.01) را بين شادكامي و راهبردهاي مقابله اي هيجان مدار نشان داد. نتايج تحليل رگرسيون چندگانه نيز نشان داد كه با در نظر گرفتن زيرمقياس هاي اين دو نوع راهبرد مقابله اي، راهبرد فرار-اجتناب (P<0.001 و b=-0.43)، ارزيابي مجدد مثبت (P<0.001 و b=0.33)، مساله گشايي برنامه ريزي شده (P<0.05 و b=0.12)، خويشتنداري (P<0.05 و b=-0.11) و مسووليت پذيري (P<0.05 و b=0.10) به ترتيب شادكامي را پيش بيني مي كنند. |
كليد واژه: راهبردهاي مقابله اي، مساله مدار، هيجان مدار، شادكامي، دانشجو |
نسخه قابل چاپ |