پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:15 PM
7 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1389; 5(19):135-157. |
بررسي ميزان بي انضباطي هاي دانش آموزان در شرايط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم |
مصرآبادي جواد,بدري گرگري رحيم,واحدي شهرام |
يکي از عوامل مرتبط با معلم که موجب ايجاد و تداوم مشکلات انضباطي دانش آموزان مي شود، انتخاب و اعمال منابع نامناسب اقتدار از سوي معلم مي باشد. بر اساس طبقه بندي منابع اقتدار اجتماعي توسط فرنچ و راون حداقل پنج منبع اقتدار قانوني، تشويقي، تخصص، مرجع و تنبيهي را مي توان براي معلمان تعريف كرد. براي آگاهي از اثرات اعمال اين منابع اقتدار بر ميزان بي انضباطي هاي دانش آموزان در قالب يک طرح پژوهشي پيمايشي به بررسي نظرات 491 نفر از دانش آموزان دبيرستاني پرداخته شد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهند كه ميانگين بي انضباطي دانش آموزان در شرايط كاربست اقتدار تنبيهي داراي بالاترين و سپس بيشترين بي انضباطي ها به ترتيب در شرايط كاربست اقتدار قانوني، تشويقي، تخصص و کمترين ميزان بي انضباطي در شرايط کاربست اقتدار مرجع رخ مي دهد. همچنين پسرها نسبت به دخترها در شرايط اعمال اقتدار تنبيهي بي انضباطي بيشتري از خود نشان مي دهند. بخش ديگري از نتايج نشان داد که هرچه سطح تحصيلي پدران بالاتر برود ميزان بي انضباطي هاي آنها در شرايط اعمال اقتدار تنبيهي افزايش پيدا مي کند. علاوه بر اين بين سطح پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با ميزان بي انضباطي در شرايط کاربست منابع مختلف اقتدار معلم رابطه معناداري به دست نيامد. بر اساس يافته هاي اين تحقيق مي توان نتيجه گيري کرد که بهتر است معلمان بيشترين استفاده را از منبع اقتدار مرجع نمايند و در مورد دانش آموزان پسر و فراگيراني که از سطح پيشرفت تحصيلي بالايي برخوردار هستند و نيز به طبقات بالاي اجتماعي تعلق دارند، از اقتدار تنبيهي حداقل استفاده را نمايند. |
كليد واژه: مديريت كلاس، بي انضباطي، بدرفتاري دانش آموزان، اقتدار معلم |
نسخه قابل چاپ |