پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 3:13 PM
4 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1386; 1(3):51-59. |
اثربخشي آموزش راهبردهاي برنامه ريزي عصبي - کلامي بر انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان |
زميني سهيلا*,حسيني نسب سيدداوود,هاشمي نصرت آباد تورج |
* دانشگاه تبريز |
به منظور بررسي تاثير آموزش راهبرد هاي «برنامه ريزي عصبي - کلامي» بر انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، تعداد 56 دانش آموز با روش نمونه گيري خوشه اي از بين دانش آموزان دختر هنرستانهاي شهر تبريز انتخاب و پس از کنترل متغير هاي جمعيت شناختي (سن، جنس، رشته تحصيلي و وضعيت اقتصادي- اجتماعي) در دو گروه آزمايش و کنترل جايگزين شدند. پس از اعمال کنترل هاي لازم، اندازه هاي مربوط به متغير وابسته (انگيزش پيشرفت) به وسيله آزمون «پرسشنامه انگيزش پيشرفت هرمنس» (HAMQ) مورد اندازه گيري قرار گرفتند. بدنبال آن گروه آزمايش به مدت 18 جلسه 80 دقيقه اي تحت مداخلات «برنامه ريزي عصبي - کلامي» با استفاده از الگو هاي هدف گزيني، مديريت زمان، مهارتهاي ابراز وجود، نظامهاي بازنمايي و سطوح عصب شناختي طراحي گرديده بودند. پس از اتمام کاربندي متغير آزمايشي (مستقل) در گروه آزمايشي، هر دو گروه به وسيله آزمون «پرسشنامه انگيزش پيشرفت هرمنس» مورد ارزيابي مجدد قرار گرفتند. ارزيابي آزمودنيها در پيشرفت تحصيلي نيز از طريق مقايسه معدل آزمودنيها در دو نيمسال تحصيلي صورت گرفت. داده هاي بدست آمده با استفاده از روش آماري تحليل کوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که آموزش برنامه ريزي عصبي - کلامي تاثير مثبت بر انگيزش پيشرفت فراگيران داشته است. همچنين نتايج مبين آن است که آموزش برنامه ريزي عصبي - کلامي بر پيشرفت تحصيلي فراگيران تاثير معني دار نداشته است. |
كليد واژه: برنامه ريزي عصبي کلامي، انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي |
نسخه قابل چاپ |