0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:12 PM

 2 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1386; 1(3):29-37.
 
بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر عزت نفس دانش آموزان نابينا
 
به پژوه احمد*,خان جاني مهدي,حيدري محمود,شكوهي‌ يكتا محسن
 
* دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران
 
 پژوهش حاضر به منظور بررسي اثر بخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر عزت نفس دانش آموزان پسر نابينا طراحي شده است. به همين منظور 380 دانش آموز پسر نابيناي دوره راهنمايي به صورت نمونه گيري هدف دار انتخاب شده و در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند. ابزار پژوهش شامل فهرست بررسي ارزيابي مهارت هاي اجتماعي کودکان متسون و همکاران (1983) و پرسشنامه عزت نفس کوپراسميت (1967) بود. طرح پژوهش حاضر از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. برنامه آموزش مهارت هاي اجتماعي در طول هشت جلسه 90 دقيقه اي، هفته اي دو جلسه به مدت يک ماه بر روي گروه آزمايشي اجرا گرديد. در حالي که در طي اين مدت، گروه گواه برنامه عادي روزانه خود را دنبال مي کرد. پس از اجراي برنامه آموزشي، مجددا هر دو آزمون بر روي هر دو گروه اجرا گرديد.
فرضيه هاي اين پژوهش با استفاده از تحليل کوواريانس، مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج حاصل، نشان داد که آموزش مهارت هاي اجتماعي بر بهبود عزت نفس دانش آموزان پسر نابينا، در گروه آزمايشي به طور معنا داري موثر بوده است. اين يافته ها، بيانگر اين است که اجراي برنامه آموزش مهارت هاي اجتماعي به دانش آموزان نابيناي گروه آزمايشي، کمک کرده است تا در تعامل با همسالان خود، با عزت نفس بالايي رفتار کنند.
 
كليد واژه: دانش آموزان نابينا، مهارت هاي اجتماعي، عزت نفس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها