پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 3:10 PM
2 : پژوهش در سلامت روانشناختي زمستان 1386; 1(4):19-30. |
بررسي تاثير افشاي هيجاني نوشتاري بر افسردگي و ظرفيت حافظه فعال در دانشجويان با علايم افسردگي بالا |
رمضاني ولي اله*,احمدي عبدالجواد,موسوي علي محمد |
* دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) قزوين |
هدف اين پژوهش بررسي تاثير افشاي هيجاني نوشتاري بر افسردگي و ظرفيت حافظه فعال دانشجويان با علايم افسردگي بالا بود. نمونه مورد بررسي 33 (29 دختر و 4 پسر) دانشجوي دانشگاه تربيت معلم تهران پرديس کرج- بودند که با شيوه غربالگري انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل جايگزين شدند. به منظور اندازه گيري افسردگي آزمودني ها از سياهه افسردگي بک (BDI) (بک، 1961) و مصاحبه باليني، و براي ارزيابي ظرفيت حافظه فعال از نمايه حافظه فعال (WMI) (وکسلر، 1997) بهره گرفته شد. در تجزيه و تحليل داده ها، از تحليل کوواريانس چند متغيري استفاده گرديد. يافته هاي پژوهش نشان داد که افشاي هيجاني نوشتاري ميزان علايم افسردگي را کاهش داده و ظرفيت حافظه فعال را در دانشجويان با علايم افسردگي بالا افزايش مي دهد، همچنين نتايج حاکي از اين است که افشاي هيجاني علي رغم پيامدهاي منفي بلافاصله پس از افشا، در هفته هاي بعدي موجب کاهش علايم منفي مي شود. و در نهايت اين که افشاي هيجاني نوشتاري را مي توان به عنوان يکي از روشهاي ساده، سازنده، کم هزينه و موثر در رويارويي و مقابله با وقايع منفي زندگي دانست. |
كليد واژه: افشاي هيجاني نوشتاري، افسردگي، ظرفيت حافظه فعال |
نسخه قابل چاپ |