پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 3:10 PM
5 : پژوهش در سلامت روانشناختي بهار 1387; 2(1):49-60. |
تعارض زناشويي، ارزيابي و مقابله شناختي کودک با تعارضات والدين و نشانه هاي آسيب شناختي و سلامت کودك |
قره باغي فاطمه*,وفايي مريم |
* دانشگاه تربيت مدرس |
در دو دهه گذشته نظريه شناختي استرس (لازاروس، 1991) به عنوان نظريه اي براي بزرگسالي مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است. هدف از اجراي اين پژوهش بررسي نظريه شناختي استرس يعني رابطه استرس- ارزيابي- مقابله شناختي و نقش اين رابطه در مشکلات عاطفي - رفتاري و سلامت جسمي و رواني - اجتماعي در کودکان است. اين پژوهش با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبتي بر روي يک نمونه 413 نفري از دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي شهر تهران (220 دختر و 193 پسر) انجام شد. کودکان به پرسشنامه ادراک کودک از تعارض والدين، مادران به پرسشنامه هاي خصومت آشکار اولري- پورتر و سلامت کودک و مادران و معلمان به پرسشنامه تواناييها و مشکلات کودک پاسخ دادند. نتايج نشان دهنده رابطه معنادار بين تعارض زناشويي با ارزيابي منفي کودک از تعارض والدين و مقابله شناختي کودک است. همچنين رابطه معنادار بين تعارض زناشويي و ارزيابي شناختي منفي کودک از تعارض والدين با نشانه هاي آسيب شناختي و سلامت کودک بدست آمد. علاوه بر روابط مستقيم، نقش تعاملي تعارض زناشويي و ارزيابي شناختي منفي تعارض والدين در نشانه هاي آسيب شناختي کودک نيز مورد تاييد قرار گرفت. نتايج اين پژوهش در قالب الگوي چارچوب شناختي مبتني بر بافت، نظريه شناختي استرس و رويکرد سيستمي در آسيب شناسي تحولي، تاييد کننده نقش مستقل و تعاملي دو عامل خطر تعارض زناشويي و ارزيابي هاي شناختي منفي کودک در پيش بيني مشکلات آسيب شناختي رواني و کاهش سلامت کودکان است. |
كليد واژه: تعارض زناشويي، استرس، ارزيابي، مقابله، عوامل خطر، نشانه هاي آسيب شناختي رواني، سلامت کودک |
نسخه قابل چاپ |