پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 3:09 PM
4 : پژوهش در سلامت روانشناختي بهار 1387; 2(1):37-47. |
رابطه هوش هيجاني و سبک هاي مقابله اي با سلامت عمومي دانشجويان |
محمدخاني شهرام*,باش قره رقيه |
* دانشگاه تربيت معلم |
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه هوش هيجاني و سبک هاي مقابله اي با سلامت عمومي دانشجويان بود. به همين منظور 96 نفر از دانشجويان سال اول دانشگاه تربيت معلم (50 پسر و 46 دختر) به شيوه تصادفي انتخاب و پرسشنامه هاي هوش هيجاني شات، مقابله با موقعيت هاي استرس زا و سلامت عمومي را تکميل نمودند. داده هاي پژوهش با استفاده از روش هاي همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون گام به گام مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج بررسي نشان داد که هوش هيجاني و سبک مقابله اي هيجان مدار رابطه معنا داري با سلامت عمومي دارند. همچنين نتايج تحللي رگرسيون نشان داد که از ميان مولفه هاي هوش هيجاني، مولفه بهره برداري از هيجان به طور مثبت و از ميان سبک هاي مقابله اي سبک مقابله هيجان مدار به طور معکوس سلامت عمومي را در دانشجويان پيش بيني مي کنند. اين دو متغير در مجموع %22 واريانس سلامت عمومي را پيش بيني مي کنند ولي ضريب اثر سبک مقابله هيجان مدار بيشتر از هوش هيجاني بود. اين يافته ها مي توانند در تکوين و رشد رويکردهاي آموزشي و باليني سودمند واقع شود. با توجه به نقش مهم مهارتهاي مقابله اي و هوش هيجاني در سلامت عمومي مي توان با طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي موثر به تقويت اين عناصر کمک نمود. |
كليد واژه: هوش هيجاني، سبک هاي مقابله اي، سلامت عمومي دانشجويان |
نسخه قابل چاپ |