0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  3:08 PM

1 : پژوهش در سلامت روانشناختي پاييز 1387; 2(3):5-13.
 
تاثير الگوي آموزش خوش بيني به روش قصه گويي بر سبک اسناد کودکان
 
نيك منش زهرا*,كاظمي يحيي
 
* گروه روانشناسي دانشگاه سيستان و بلوچستان
 
 

هدف از اين پژوهش، بررسي تاثير الگوي آموزش خوش بيني به روش قصه گويي بر تغيير سبك اسناد بدبينانه به خوشبينانه درکودکان دبستاني سال چهارم و پنجم ابتدايي بوده است. روش پژوهش مورد استفاده تجربي با طرح دو گروه آزمايش و كنترل با پيش آزمون، پس آزمون و آزمون پيگيري مي باشد. از پرسشنامه سبك اسناد كودكان گازلو (CASQ) جهت جمع آوري اطلاعات استفاده شد. گروه نمونه از بين داوطلبان شركت در كارگاه قصه گويي انتخاب شد و با روش همتا کردن بر اساس نمره پيش آزمون سبک اسناد، آزمودني ها به دو دسته هم طراز تقسيم شدند و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل قرار گرفتند. گروه نمونه شامل 30 نفر بوده است.
طرح آزمايشي طي 12جلسه اجرا شد و دو هفته بعد از اتمام جلسات پس آزمون و 6 ماه بعد، آزمون پيگيري اجرا شد. نتايج نشان داد که الگوي آموزش خوش بيني به روش قصه گويي، باعث تغيير سبک اسناد بدبينانه به خوشبينانه در کودکان دبستاني شده است. همچنين کاربردپذيري اين روش منجر به پايداري نسبي اثرات آن بعد از 6 ماه شده است. بنابر اين مي توان سبک تبيين کودکان را با استفاده از الگوي آموزش خوش بيني به روش قصه گويي تغيير داد و با آموزش خوشبيني به کودکان مي توان بسياري از مشکلات ناشي از اسناد بد بينانه را کاهش داد
.

 
كليد واژه: قصه گويي، بد بيني، خوش بيني، سبک اسناد، کودکان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها