پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 25 فروردین 1391 11:09 AM
24: بررسي ميزان رضايتمندي دانش آموختگان از دانشگاه آزاد اسلامي
|
حسن زاده رمضان |
همايش ملي روانشناسي و كاربرد آن در جامعه 1387;آبان 1387(1) |
کلید واژه: رضايتمندي، فارغ التحصيلان يا دانش آموختگان، بخش هاي مختلف دانشگاه |
خلاصه:
هدف: هدف اين پژوهش بررسي ميزان رضايتمندي فارغ التحصيلان يا دانش آموختگان از دانشگاه است بررسي رضايتمندي فارغ التحصيلان دانشگاه مي تواند به ارايه راهكارهايي منجر شود، تا برنامه ريزان بر اساس آن تلاش بيشتر در جهت ارايه خدمات بهتر را طراحي كرده و رضايت آنها را بيشتر فراهم كنند.
روش: در تحقيق و پژوهش حاضر، از روش تحقيق توصيفي از نوع پس رويدادي يا علّي مقايسه اي استفاده شد. جامعه آماري كليه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامي ساري است. بر اساس جدول تعيين حجم نمونه از روي حجم جامعه (جدول كرجسي و مورگان) حجم نمونه 250 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي انتخاب شد. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه استفاده به عمل آمد. پايايي پرسشامه با استفاده از روش آلفاي کرونباخ 0.93 به دست آمد. براي آزمون فرضيه هاي تحقيق و تحليل داده ها از دو روش آمار توصيفي و آمار استنباطي استفاده شد.
يافته ها: نتايج آزمون فرضيه هاي تحقيق نشان داد که:-1 دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامي از رضايتمندي برخوردارند (t=4.443, p<%5)ميزان رضايتمندي دانش آموختگان از بخش هاي مختلف دانشگاه (آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، اداري و مالي، و فرهنگي) متفاوت است -3 .(F=36.98, P<%5) ميزان رضايتمندي دانش آموختگان دختر و پسر متفاوت نيست.(t=0.744, P<%5)
بحث و نتيجه گيري: لوسول و همکارانش (2001)، داگلاس و همکارانش (2006)، اوم و همکارانش (2006) در تحقيق خود نشان دادند که بهبود خدمات در دانشگاه و گسترش تکنولوژي و خدمات رفاهي در افزايش رضايت دانشجويان تاثير دارد. نسر و همکارانش (2008) در پژوهش خود رضايت دانشجويان را از بخش هاي مختلف دانشگاه مورد ارزيابي قرار دادند. نتايج نشان داد که بين دانش دانشجويان و رضايت آنها رابطه وجود دارد.
|