پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی
جمعه 25 فروردین 1391 10:27 AM
نوري سيامك، فتحيان محمد، ناهيدتيتكانلو حسين |
همايش ملي تجارت الكترونيكي 1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4) |
کلید واژه: اعتماد، عوامل سوم، گواهي اعتماد، خدمات اعتمادساز |
خلاصه:
اعتماد به عنوان مانع اصلي تحقق پيش بيني هاي انجام شده در زمينه تجارت الکترونيک شناخته شده است. در حال حاضر مکانيزم هاي مختلفي جهت ايجاد اعتماد در تجارت الکترونيک توسعه يافته و مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين زمينه، نقش کليدي عوامل سوم در ارايه برنامه هاي اعتمادساز بسيار پررنگ است. عوامل سوم بي طرف و واسطه ها نقش موثري در انجام تعاملات تجاري دنياي سنتي داشته و در دنياي تجارت الکترونيک دارند. در اين ميان اهميت نقش عوامل سوم در فضاي سايبر و تجارت الکترونيک به جهت بالا بودن ريسک هاي بالقوه، پيچيدگي ها و طبيعت مجازي آن حياتي تر است. عوامل سوم در فضاي سايبر نقش هاي مختلف و عمده اي دارند که از مهم ترين آن ها مي توان به تسهيل فرايندهاي تجارت الکترونيک و ايجاد اطمينان و اعتماد براي مشتري و کسب وکار اشاره کرد. در اين مقاله سعي شده است تا با بررسي نقش و انواع عوامل سوم موجود در تراکنش هاي تجارت الکترونيک و تاثير آن ها در ايجاد اعتماد به تفصيل مورد بررسي قرار گرفته و برنامه ها و سيستم هاي مختلف ايجاد اعتماد توسط اين عوامل تشريح گردد |