پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی
جمعه 25 فروردین 1391 10:27 AM
شرافت ابوالفضل، مهدوي سيده مرجان |
همايش ملي تجارت الكترونيكي 1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4) |
کلید واژه: پرداخت الکترونيکي، قبض، بانکداري الکترونيک، تجارت الکترونيک |
خلاصه:
امروزه در اکثر کشورهاي پيشرفته، تجارت الکترونيکي جايگاه ويژه اي يافته و هر روزه به تعداد کساني که عمليات بانکي، مالي و حتي خريد و فروش خود را به صورت الکترونيکي انجام مي دهند، افزوده مي شود. دراين ميان دريافت و پرداخت قبوض و امکاناتي از جمله اشتراک آب، برق، گاز، تلفن، خدمات بيمه اي و غيره نيز رفته رفته به قلمرو عمليات الکترونيکي و بانک هاي اينترنتي پاگذاشته است. بررسي هاي انجام شده در ايالات متحده نشان داده است که در سال 2004 در حدود 40 درصد از مصرف کنندگان قبوض را به صورت Online پرداخت نموده اند. اين در حالي است که پيش بيني مي شود در سال 2007، بالغ بر 65 ميليون مشترک آمريکايي قبوض خود را از طريق روش هاي الکترونيکي و مدل تجمع بانکي (شبکه هاي بين بانکي) پرداخت خواهند نمود که درصد فوق به 95 درصد خواهد رسيد. اين مقاله با بررسي روش هاي پرداخت الکترونيکي در کشور و بيان نظرات مشترکين تجاري و خانگي و ميزان آشنايي آن ها با هريک از روش ها و ميزان استفاده آن ها از امکانات و زيرساخت هاي مرتبط را بررسي مي کند. آنچه مورد تاکيد و بررسي بيشتر در اين مقاله قرار گرفته است، مقايسه بين دو گروه مشترکين خانگي و تجاري در زمينه هاي مشکلات آن ها در پرداخت قبوض به روش سنتي، ميزان استفاده آن ها از امکانات و تجهيزات نوين و ميزان آشنايي آن ها با روش هاي پرداخت غيرنقدي قبوض مي باشد. اين مقايسه از آن جهت اهميت مي يابد که تفاوت بين ديدگاه اين دو دسته در استقرار مدل هاي پرداخت هاي الکترونيکي، برنامه ريزي متفاوتي را مي طلبد. ساختار مقاله به اينصورت است که ابتدا رو ش هاي مختلف پرداخت بويژه رو ش هاي پرداخت الکتريکي و ويژگي هاي آن ها تشريح شده است، سپس مشکلات عمده روش کنوني پرداخت قبوض از نظر مردم و کارشناسان بيان شده است. و درنهايت امکانات مشترکين جهت بررسي ميزان توانايي فراگيري روش هاي نوين پرداخت قبوض، ميزان آشنايي آن ها با رو ش هاي نوين پرداخت بر اساس نظرسنجي از مشترکين خانگي و تجاري خدمات عمومي بررسي شده است |