پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی
جمعه 25 فروردین 1391 10:07 AM
انصاري دماوندي شهلا,نخعي شهربانو |
همايش ملي تجارت الكترونيكي 1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4) |
کلید واژه: تجارت الکترونيکي، فرهنگ، آموزش، توسعه، زيرساخت |
خلاصه:
به دنبال بروز پديده انقلاب اطلاعاتي و توسعه تکنولوژي اطلاعات، شيوه انجام امور دچار تغييرات قابل توجهي شده و ”تجارت الکترونيکي“ که سرآمد و زاييده همين فناوري هاي نوين مي باشد تحول چشمگيري را در مبادله اطلاعات بازرگاني، محصولات و خدمات موجب شده است. اسقرار و توسعه تجارت الکترونيکي باعث تغيير در الگوي رقابت، تغيير در شيوه برنامه ريزي کاري، تغيير در نيازهاي بازار، تغيير در موجوديت سازمانها، تغيير در قوانين و مقررات و ... شده است. ولي استقرار و توسعه تجارت الکترونيکي با موانعي روبروست و يکي از موانع مهم اين توسعه، وجود مشکلات فرهنگي است که اگر چه در همه کشورها اين عامل اساسي موضوعيت دارد, ولي در کشورهايي چون کشور ما اين موضوع اهميت بيشتري مي يابد. تحقيق حاضر مي کوشد گزارشي از ابعاد گوناگون اين مشکل را به شيوه اي توصيفي ارايه نمايد. از اينرو فرهنگ از دو بعد مي تواند مورد توجه قرار گيرد. يکي فرهنگ قومي و حاکم بر جوامع و ديگري فرهنگ سازي و آگاه سازي در راستاي توسعه بکارگيري فناوريهاي نوين بويژه تجارت الکترونيکي. به عبارت ديگر، فرهنگ هاي متنوع در يک جامعه مي تواند عوامل بازدارنده و فرهنگ سازي بعنوان عوامل پيشبرنده (عوامل توانمندساز) عمل نمايند |