پاسخ به:مقالات همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده
جمعه 25 فروردین 1391 9:33 AM
45: توسعه کارآفريني دانشگاهي (مفاهيم، الگوها، فرصت ها، چالش ها و راهکارها)
|
امين بيدختي علي اكبر |
همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
کلید واژه: کارآفرين، دانشگاه کارآفرين، آموزش کارآفريني، توسعه صنعتي |
خلاصه:
در جهان رقابتي امروز سازمان ها، دانشگاه ها و کشورهايي موفق هستند که قادر به بهره گيري بيشتراز اطلاعات و دانش باشند. امروزه کشورهايي که به توسعه اقتصادي و صنعتي بها مي دهند حمايت از ايجاد بستر کاري به پايه فن آوري را به طور جدي در برنامه هاي خود به کار مي گيرند. کارآفرين با هدف تبديل فن آوري و دانش محققين به کسب و کار ايده اي زيباست.
حمايت دانشگاهي مي تواند ضريب موفقيت موسسات علمي و تحقيقاتي را تا حد شگفت آوري افزايش دهد. از اين رو بسياري از دانشگاه هاي کشورهاي پيشرفته و در حال توسعه بهره گيري از کارآفرين را آغاز نموده اند و اين بذل توجه در قالب تدوين استراتژي ها، سياست ها و برنامه هاي علمي جهت بسط و تقويت روحيه و رفتار کارآفرين و مهمتر از آن آموزش کار آفرين در موسسات علمي و آموزشي و دانشگاه ها ظاهر گرديده است. در دانشگاه بهترين موفقيت براي شناسايي کارآفرينان است هرچند براي توسعه کارآفريني به گذشت زمان نياز است اما بايد در استفاده از پتانسيل و دانش فارغ التحصيلان دانشگاه ها تعجيل نمود.
در اين مقاله ضمن بررسي مفاهيم کارآفريني، ويژگي هاي دانشگاه کارآفرين، فرايند آموزش کارآفريني، نگاهي به تجربه هاي کشورهاي جهان در زمينه آموزش کارآفريني و وضعيت دانشگاه هاي ايران در اين مقوله خواهيم پرداخت و با در نظر گرفتن چالش ها و فرصت هاي موجود و راه هاي گسترش و توسعه کارآفريني را مرور خواهيم کرد
|