پاسخ به:مقالات همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده
جمعه 25 فروردین 1391 9:15 AM
زارعي عظيم، احمدي كهن علي رضا، صفايي ميلاد |
همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
کلید واژه: کارآفريني، روش تحقيق مبتني برتئوري مفهوم سازي بنيادي (Grounded Theory) |
خلاصه:
در حال حاضر نقش و جايگاه کارآفريني به عنوان يکي از عوامل به يقيين تعيين کننده در فرايند توسعه سازمان ها و کشورها توجه صاحبنظران علمي و مديران را بيش از پيش به خود جلب نموده و براي گسترش و توسعه آن سرمايه گذاري هاي قابل توجهي انجام گرفته است. يکي از مهمترين زمينه هاي توسعه کارآفريني، تحقيق و پژوهش در اين حوزه مي باشد. در اين خصوص يکي از عوامل موثر بر کيفيت تحقيقات و بالطبع دستاوردها و نتايج حاصل از تحقيقات همانا روش تحقيق مي باشد. يکي از روشهاي تحقيق کيفي موجود روش تحقيق مبتني بر تئوري بنيادي است که به جاي تمرکز بر رويکرد قياسي از رويکرد استقرايي در تئوري سازي بهره مي گيرد. اصل اساسي در اين روش حركت از سمت داده به سمت تئوري است. گزارش ها دلالت بر آن دارد که اين نوع روش تحقيق با توجه به مفاهيم و مباني نظري آن در حوزه تحقيقات علوم اجتماعي و رفتاري از کارآمدي بيشتري برخوردار مي باشد. بعلاوه ديربازي است که اين نوع روش تحقيق در حوزه مطالعات کارآفريني نيز از سوي پژوهشگران مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. بررسي ها نشان از پتانسيل مناسب و همچنين چالشهايي در بکارگيري از اين نوع روش تحقيق در حوزه مطالعات کارآفريني دارد. اين موضوع کانون توجه مقاله حاضر را تشکيل مي دهد. بر اين اساس ضمن مرور کلي بر فرايند روش تحقيق مبتني بر GT که سعي شده مفاهيم و مباني نظري اصلي اين روش تحقيق بيان شود نتايج حاصل از بکارگيري اين نوع روش تحقيق در حوزه مطالعات کارآفريني بررسي شده است |