پاسخ به:دانلود مقالات مهندسی ارزش
پنج شنبه 24 فروردین 1391 7:34 PM
مختارپورياني سيدبشير |
كنفرانس ملي مهندسي ارزش 1387;آذر 1387(3) |
کلید واژه: دستگاه T.B.M، مهندسي ارزش، تونلسازي، تونل انتقال آب گاوشان |
خلاصه:
تونل انتقال آب گاوشان با طولي بالغ بر 20.139 كيلومتر در جنوب استان كردستان واقع شده و عمليات ساختماني آن هم اكنون در حال اجرا مي باشد. از لحاظ تقسيمات زمين شناسي ساختماني، نيمه شمالي مسير تونل در زون سنندج - سيرجان و نيمه جنوبي آن در حد فاصل يك زون افيوليتي و زون رورانده زاگرس جاي دارد. ليتولوژي مسير تونل از سنگهاي رسوبي شامل ماسه سنگ، شيل، آهك و كنگلومرا تا سنگهاي آذرين و دگرگوني شامل دياباز، ديوريت گابرو، پريدوتيت و آمفيبوليت متغيير بوده بطوريكه گسل مرواريد مسير تونل را به دو نيمه شمالي (با رخساره فليش) و نيمه جنوبي (زون افيوليت ملانژ) تقسيم نموده است. در پايان مطالعات طرح پس از بررسي گزينه ها و روش هاي مختلف اجرا، گزينه تونلي با مسير شكسته و حفاري با استفاده از تركيبي از روش نيمه مكانيزه (روهدر) و دستي (انفجاري) از جبهه ورودي و ماشين حفار OPEN T.B.M از جبهه خروجي مطابق نظر كارفرماي وقت برگزيده گرديد. به منظور تسهيل در عمليات حفاري تونل، ايجاد جبهات كاري بيشتر، هوادهي داخل تونل، عبور و مرور و تخليه مناسب مصالح داخل تونل در زمان حفاري 4 رشته تونل دسترسي به نامهاي كچله، سربناو، هلتوشان و توانكش با طول كلي 3666 متر در مسير تونل حفر گرديد. از ديگر اهداف حفر تونل دسترسي هلتوشان، خروج دستگاه T.B.M پس از اتمام حفاري از تونل اصي بود. بر اين اساس مي بايست پس از اتمام حفاري دستگاه، مسير داخل تونل انتقال تا تقاطع با تونل دسترسي و سپس كل طول دسترسي ريل گذاري و دستگاه با تكيه بر مسير ريلي مهيا شده از تونل خارج مي گرديد. حفاري دسترسي هلتوشان از ابتداي پروژه و به منظور دستيابي به تقاطع با تونل اصلي آغاز گرديده بود. روش اجراي در نظر گرفته شده براي اين امر بدليل بزرگ بودن سطح مقطع تونل شامل حفاري مرحله اي بصورت برداشت Top در مرحله اول و در نهايت برداشت Bench (كف برداري) بود. بر اين اساس جهت تسريع در آغاز عمليات حفاري تونل اصلي تنها حفاري مرحله اول تونل دسترسي به انجام رسيد. به منظور خروج دستگاه مرحله دوم حفاري تونل دسترسي Bench(كف برداري) نيز بايستي حفاري مي گرديد. بر اساس راندمان هاي كارگاه در ساير جبهات كاري، فعاليت كف برداري تونل با توجه به طول 1385 متري باقيمانده، مستلزم صرف زماني در حدود 4 ماه بود. با توجه به اين امر و به منظور تسريع در خروج دستگاه از تونل و آغاز فعاليت پوشش بتني تونل اصلي، مديريت كارگاه مصمم شد تا با بهره گيري از تكنيك مهندسي ارزش در جهت كاهش زمان اين فعاليت و تحقق اهداف برنامه زمانبندي مصوب برآيد. مقاله حاضر به بررسي نتيجه كارگاه مهندسي ارزش و در نهايت روش انتخابي پيشنهادي براي خروج دستگاه از تونل و صرفه جويي هاي ريالي ناشي از اين تغيير براي كارفرما مي پردازد |