مقالات بازاریابی خدمات مالی
پنج شنبه 24 فروردین 1391 4:37 PM
رجوعي مرتضي |
كنفرانس بين المللي بازاريابي خدمات مالي 1389;6-7 آذر، 1389(2) |
کلید واژه: برنامه ريزي استراتژيك بازاريابي، اجراي استراتژي هاي بازاريابي، كنترل بازاريابي- صنعت بيمه |
خلاصه:
بخش خدماتي اقتصاد، در حال حركت به سوي دوره اي از تحولات بنيادي است. در سراسر جهان، در جايي كه رقباي كهنه كار در جلب رضايت مشتريان پرتوقع امروزي شكست مي خورند، تازه واردان مبتكري كه الگوهاي جديد خدماتي را عرضه مي كنند به موفقيت نايل مي شوند. يكي از صنايع خدماتي در ايران كه به واسطه خصوصي سازي، ابتكارات فني و رشد شبكه هاي توزيع شدت رقابت در آن افزايش پيدا كرده است، صنعت بيمه مي باشد. امروزه حدود 20 شركت خصوصي و دولتي در صنعت بيمه ايران فعاليت مي كنند كه گسترش روزافزون نمايندگي هاي آنان و افزايش شدت رقابت، ضرورت توجه به اصول بازاريابي را براي ان ها دوچندان ساخته است. اكثر كتب و مقالاتي كه در حوزه بازاريابي بيمه به رشته تحرير درآمده است داراي رويكردي جزءنگرانه بوده اند؛ بدين معنا كه صرفا تكنيك هاي بازاريابي بيمه را به فروشندگان و كارشناسان شبكه فروش آموزش داده اند. اما امروزه نياز به رويكردي از بالا به پايين و كل نگرانه نسبت به مديريت بازاريابي در شركت هاي بيمه احساس مي شود. اين مقاله قصد دارد تا ضمن روشن ساختن اهميت مسايل بازرگاني در شركت هاي بيمه مثل برنامه ريزي استراتژيك بازاريابي، تدوين برنامه بازاريابي، سازماندهي شبكه فروش، طراحي سيستم ها و سياست هاي سازماني حامي شبكه فروش، تخصيص بهينه منابع سازماني و همچنين كنترل برنامه هاي بازاريابي، مدلي مفهومي اي را ارايه نمايد تا به مديران نمايندگي ها، كارگزاران و شركت هاي بيمه به منظور توسعه اقدامات حمايتي و پشتيباني كننده خود از شبكه فروش كمك كند. در حقيقت اين مدل كل نگرانه، تكميل كننده رويكردهاي جزءنگرانه پيشين در بازاريابي شركت هاي بيمه به شمار مي رود |