پاسخ به:دانلود مقالات صنعتی
سه شنبه 22 فروردین 1391 4:07 PM
عباسي اسفنجاني حسين، اصل خادمي ميرعلي اكبر، عباسي اسفنجاني لعيا |
همايش بين المللي مراكز تحقيق و توسعه (جهاني شدن تحقيق و توسعه) 1386;4-5 تير، 1386(1) |
کلید واژه: جهاني شدن، بنگاه هاي صنعتي، جهاني سازي، فرايند جهاني شدن، مراحل جهاني شدن |
خلاصه:
جهاني شدن موضوعي است كه داراي ابعاد اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و ... بوده و از اين رو مبناي تئوريك و پايه بنيادين تحليل ها و مباحث مختلف مي باشد. جهاني شدن، همچنين بعنوان جدي ترين عامل اثر گذار در تغيير محيط هاي صنعتي نيز مورد توجه قرار گرفته و بسياري از بنگاه ها از يك سو به دليل فشارهاي رقابتي، تغييرات در بازارها و ... ناگزيرند به سمت جهاني شدن حركت كنند و از سوي ديگر، با توجه به تكاپوي دولت ها در پيوستن به سازمان تجارت جهاني (WTO)، بنگاه هاي صنعتي مجبورند جهاني شدن را بعنوان يك واقعيت قبول كرده و خود را براي آن آماده سازند. از اينرو، شناخت عميق تر موضوع جهاني شدن در حوزه صنعت از اهميت و ضرورت خاص برخوردار است. چنين به نظر مي رسد بنگاه ها در فرايند جهاني شدن خود مراحلي طي مي كنند تا بتوانند بعنوان يك بنگاه يا شركت جهاني درآمده و از مزاياي آن برخوردار شوند. هدف اين مقاله بررسي مراحل مختلف فرايند جهاني شدن بنگاه هاي صنعتي است. به اين منظور، در مقاله حاضر ابتدا به مفهوم موضوع، طرح ديدگاه ها و رويكردهاي مختلف، معيارها، ويژگي ها و عوامل موثر بر جهاني شدن اشاره مي شود. سپس با استفاده از تئوري ها و مدل هاي جهاني شدن در ادبيات موضوع، مراحل مختلف جهاني شدن بنگاه هاي صنعتي مورد شناسايي و با ارايه چارچوبي ميزان جهاني شدن شرکت ها ارزيابي و اندازه گيري خواهد شد. |