پاسخ به:دانلود مقالات علوم زمين
شنبه 30 اردیبهشت 1391 11:09 PM
2 : زمين شناسي مهندسي بهار و تابستان 1389; 4(1):793-808. |
استفاده از شبکه هاي عصبي مصنوعي به عنوان مکمل روش هاي عددي در پيش بيني نشست تونل خط يك مترو تبريز |
اينانلوعربي شاد حسين,آهنگري كاوه |
يكي از مسائل مهم در تونل هاي مترو شهري، تحليل پايداري تونل و تعيين ضريب اطمينان مناسب و ايمن و همچنين پيش بيني ميزان نشست است كه منجر به تامين پايداري در حين اجرا و پس از آن در زمان بهره برداري از سازه مورد نظر خواهد شد. اهداف اين پژوهش، استفاده از روش هاي مختلف در پيش بيني نشست و همچنين توسعه و ارتقاي اين روش ها به کمک يك ديگر است. در تحقيق حاضر، تحليل پايداري و بررسي ميزان نشست تونل خط يك مترو تبريز، با روش عددي، شبکه عصبي مصنوعي و روابط تجربي صورت پذيرفته است. با توجه به دو روش حفاري استفاده شده در تونل خط يك مترو تبريز (استفاده از دستگاه TBM و همچنين حفر تونل به روش NATM در اين بررسي، ابتدا قسمتي از تونل كه با روش NATM حفاري مي شود با استفاده از روش عددي مورد تحليل قرارگرفته و مقدار نشست سطح زمين و همچنين ميزان هم گرايي تونل در ديواره تونل نيز با كمك همين نرم افزار پيش بيني شده است. سپس بر اين اساس، روابط تجربي هم گرايي- نشست براي محيط پيرامون تونل خط يک مترو تبريز اصلاح شده اند. پس از آن با استفاده از شبکه عصبي مصنوعي و داده هاي موجود، ميزان نشست، پيش بيني شده و با مقدار به دست آمده از روش عددي و روابط تجربي مقايسه شده است. در قسمت دوم تحقيق نيز ميزان نفوذ TBM با شبكه عصبي پيش بيني شده است كه اين پارامتر مي تواند در مواجهه با مناطق دردسرساز و همچنين استفاده از فشار EPB مناسب در TBM بسيار مفيد باشد. |
كليد واژه: تونل مترو، شبكه عصبي، پيش بيني نشست، مدل سازي عدي، FLAC، شبكه عصبي،آناليز حساسيت |
![]() |
نسخه قابل چاپ |