«توسعه و تقویت رقابتپذیری» - روزنامه گسترش صنعت ب- دکتر مهدی فتحاله
دوشنبه 21 فروردین 1391 10:31 AM
«توسعه و تقویت رقابتپذیری» عنوان سرمقاله روزنامه گسترش صنعت به قلم دکتر مهدی فتحاله است كه در آن ميخوانيد:
ایجاد آرمان مشترک و عزم و اراده ملی از جمله مهمترین و اصلیترین روشهای مدیریت و راهبری در سطح کشور است. در شرایط حاضر تحقق اهداف حمایت از تولید، کار و سرمایهگذاری به امری ضروری بدل شده و موفقیت در آن افزون بر تبحر و مهارتهای ویژه، مستلزم داشتن برنامه صحیح، کامل و جامع است. برنامهای که تمامی الزامات، امکانات، فرصتها، تهدیدها و روشها را شناسایی کرده و بهترین راه رسیدن به اهداف را با تکیه بر مزیتها و توانمندیهای موجود برای ایجاد فضای رقابتپذیری ملی فراهم کند.
منظور از رقابتپذیری ملی توانایی کشور در تولید محصولات و ارائه خدماتی است که بتوانند ضمن پاسخگویی به نیازهای داخلی در رقابت بینالمللی نیز عرض اندام کنند. بر این اساس از مهمترین ضرورتهای تحقق آرمان تولید ملی حمایت از کار و سرمایه میتوان به توسعه و تدوین سیاستها، راهبردها و برنامههای عملیاتی برای محققسازی تولید ملی حمایت از کار و سرمایه اشاره کرد.
از جانب دیگر هماهنگی و همسویی تصمیمات در سطوح کلان و خرد کشور در راستای تولید ملی حمایت از کار و سرمایه نیز امری ضروری بوده و میتواند زمینه تقسیم کار ملی و تعیین نقشها، وظایف و مسوولیتهای کلیه سازمانها، نهادها و دستگاههای دولتی و خصوصی مرتبط را برای تحقق این هدف فراهم کند.
از دیگر الزامات تحقق این هدف ایجاد عزم ملی و توافق جمعی در کشور اعم از بخش دولتی و خصوصی در جهت اتخاذ سیاستهای هدایتی اولویتهای حمایتی تولید ملی، کار و سرمایه است. درنهایت برنامهریزی برای بهبود فضای کسبوکار و توسعه فضای رقابتی در سطح کشور و بنگاههای اقتصادی و ارتقای بهرهوری کل عوامل در تمامی فعالیتهای اقتصادی از جمله الزاماتی است که برای تحقق آرمان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه میتوان بدان اشاره کرد. از این رو انتظار میرود با محققسازی نهضت تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بهعنوان محور اصلی برنامههای کشور در سال ۹۱، آثار و پیامدهای مثبت زیادی پدیدار شود که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- افزایش قدرت رقابتپذیری محصولات داخلی در بازارهای جهانی: حمایت هدفمند از تولید کالا و خدمات همراه با افزایش کیفیت آنها از عوامل تقویتکننده قدرت رقابتپذیری محصولات هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای صادراتی است.
- افزایش رفاه مصرفکنندگان داخلی: تمرکز بر تولید ملی با رویکرد تولید محصولاتی کیفی و با دانش و فناوری بومی و نیز فرهنگسازی برای مصرف محصولات ساخت داخل و زمینهسازی کاهش وابستگی به محصولات وارداتی میتواند افزایش مطلوبیت و رفاه اجتماعی را در کشور فراهم کند.
- توسعه و بهبود فضای کسبوکار:فضای کسبوکار، چارچوب اداری و قانونی است که دولتها، بنگاهها و اشخاص با یکدیگر در آن تعامل میکنند. کیفیت و ساختار فضای کسبوکار تاثیر فراوانی بر رقابتپذیری و توسعه تولید، کار و سرمایه دارد، بدیهی است نامگذاری سال ۹۱ به سال حمایت از تولید، کار و سرمایه میتواند منجر به تحقق ارادههای جمعی برای توسعه و بهبود فضای کسب و کار در کشور شود.
- تحقق اهداف اقتصادی سند چشمانداز بیست ساله کشور: اجرایی شدن نهضت تولید ملی حمایت از کار و سرمایهگذاری میتواند زمینهساز کاهش تورم و افزایش سطح رفاه جامعه بهعنوان یکی از محورهای اصلی سند چشمانداز باشد که خود بسترهای لازم جهت حصول سایر اهداف توسعهای کشور را مانند توسعه اشتغال و کارآفرینی، توسعه و تقویت سرمایهگذاری داخلی و خارجی، ارتقای بهرهوری و امثالهم را فراهم میکند.
- توسعه و بهبود نهادههای تولید:عواملی نظیر سرمایه، نیروی انسانی، مدیریت، دانش و تکنولوژی، زیرساختها، مولفههای اجتماعی و فرهنگی و امثالهم از مهمترین نهادههای تولید هستند که باید به شکل هدفمند در راستای حمایت از تولید تخصیص یابند. بر این اساس اتخاد سیاستهای مناسب برای تخصیص مناسب منابع محدود به اولویتهای تولید میتواند زمینه توسعه تولید در کشور، رونق اشتغال و سرمایهگذاری را فراهم کند.
ناگهان چقدر زود دیر می شود...