پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی
دوشنبه 21 فروردین 1391 11:38 AM
دوشنبه 21 فروردين 1391 08:24:32 شماره خبر :981107 | ||
حجتالاسلام اديبيزدی: روح كلی حاكم بر خطبه فدكيه توجه دادن جامعه به عدالت است |
||
گروه اجتماعی: روح كلی حاكم بر خطبه فدكيه توجه به عدالت است، به همين دليل است كه حضرت فاطمه(س) مواردی از نقض عدالت را بعد از وفات حضرت رسول(ص) و ايجاد انحراف در حاكميت اسلام بيان میفرمايند. حجتالاسلام والمسلمين مرتضی اديبيزدی، پژوهشگر دينی و از خطبای مشهور كشور در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به تبيين خطبه فدكيه از نظر قالب و محتوا پرداخت و اظهار كرد: افق گويش حضرت فاطمه(س) از حيث عمق و بلاغت دقيقاً هم افق با گويش رسول خدا(ص) و حضرت علی(ع) است كه ايشان امام البلغا و امامالفصحا در طول تاريخ بشريت است. وی از نكات بسيار جالب نوع گويش حضرت فاطمه(س) را اتقان در گفتار، بلاغت در بيان و استفاده از صناعات ادبی دانست و گفت: اين مسئله نشان دهنده اوج فكر و اوج قدرت گفتاری حضرت صديقه طاهره(س) است. اين كارشناس دينی افزود: اين نكته بسيار جالب است كه خاندان پيامبر(ص) از حيث گفتار، از حضرت رقيه(س) كه طفل سه سالهای در خرابههای شام بودند تا حضرت زهرا(س)، از نوابغ دهر هستند و آنچنان دقيق و عميق سخن میگويند كه بعد از قرآن برای كلام حضرات معصوم مثل و شبيهی نداريم. وی با تصريح بر اين نكته كه حضرت زهرا(س) در خطبههای خود آنقدر عميق سخن گفتهاند كه میتوان عمری را در بررسی اين خطبهها صرف كرد، گفت: اعجاز سخن اين بزرگان كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
حجتالاسلام اديب يزدی در ادامه سخنان خود بيان كرد: حضرت همچنان كه بركات صله رحم، بركات حج، جهاد و ... را بيان میكنند بركات ولايت و حاكميت مبتنی بر عدالت را هم بيان میكنند و مقصد حضرت فاطمه(س) اين است كه بايد حكومت در دست اهلش باشد و حاكميت دست كسانی باشد كه از نظر علمی و عملی بتوانند موجبات پيشرفت جامعه را به وجود بياورند. وی ادامه داد: فرد وقتی خود عالم باشد میداند كه برای پيشرفت جامعه بايد چه مراتبی طی شود، همچنين فرد حاكم بايد اعلمالناس باشد و در عمل عدالت را پياده كند كه مصداق كامل آن حضرت علی(ع) بودند. حجتالاسلام اديبيزدی به خصوصيات حضرت علی(ع) و برتری ايشان در حكومت اشاره و اظهار كرد: عادل واقعی كسی است كه از خود شروع كند و مراتب عدالت را ابتدا به نفس خود اعمال كند و وجود مبارك حضرت امير مصداق بارز عدالت الهی است كه هر سخنی از عدالت میگفتند ابتدا عالیترين و باريكترين مراتب عدالت را به نفس خود اعمال میكردند سپس از ديگران توقع میكردند. وی نظر حضرت صديقه طاهره(س) در روح كلی حاكم بر خطبه فدكيه را توجه به عدالت دانست و اظهار كرد: به همين دليل است كه حضرت فاطمه(س) مواردی از نقض عدالت را بعد از وفات حضرت رسول(ص) و ايجاد انحراف در حاكميت اسلام بيان میفرمايند. اين كارشناس دينی كشورمان در پاسخ به اين سؤال كه چرا علیرغم اينكه قبل از وفات حضرت رسول(ص) فدك به حضرت زهرا(س) داده شده بود و حضرت زهرا(س) مالك آن بود، بعد از وفات آن حضرت با استناد به اينكه انبياء ارث باقی نمیگذارند، فدك را از حضرت گرفتند، گفت: افراد حاضر در مسجد النبی(ص) مطرح كردند كه پيامبر فدك را به شما هديه كرده است و اكنون تو بايد آن را به حكومت بازگردانی يعنی در حقيقت آنها دستور و اقدام پيامبر اكرم(ص) را نقض كردند. وی تصريح كرد: اين كار آنها جسارت به رسول خدا(ص) بود و حال آنكه پيامبر مطابق دستور خداوند كه در آيه 26 سوره اسراء فرمودند: «وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ؛ و حق خويشاوند را به او بده» فدك را به حضرت فاطمه(س) هديه كرده بودند. حجتالاسلام اديبيزدی در ادامه سخنان خود به زحماتی كه حضرت فاطمه(س) برای اسلام كشيدهاند اشاره كرد و گفت: تمام وجود حضرت فدای اسلام و تمام توجهشان متوجه پيشرفت اسلام بود؛ ايشان عنصری بودند كه كاملاً در اختيار اسلام و مسلمين بودند حتی در بسياری از جنگها حضور قاطع داشته و مداوای مؤمنان به خصوص حضرت رسول(ص) و حضرت علی(ع) را بر عهده داشت، به نحوی كه حضرت رسول(ص) میفرمودند ما از دعای فاطمه به اين پيروزیها نائل میشويم و اين به جهت جايگاهی است كه حضرت نزد پروردگار عالميان دارد. وی در پاسخ به اين سؤال كه چرا علیرغم آگاهی حضرت فاطمه(س) از اين مطلب كه سخنانشان موجب نخواهد شد مردم از اين انحراف بزرگ بازگردند باز هم به سخنرانی میپردازند، گفت: حضرت وظيفه شرعی و الهی خود را انجام میدهند قطع نظر از اينكه اين كلام تأثير بين مردم بگذارد يا نگذارد. حجتالاسلام اديبيزدی افزود: حضرت فاطمه(س) در اين سخنرانی در حال ترسيم خط حقی بودند. مردم زمان خودشان اين سخنان را نمیپذيرفتند اما به مرور زمان اقوام و نسلهايی به وجود خواهند آمد كه تحت تأثير فرمايشات ايشان قرار گرفته و به وظيفه خودشان عمل خواهند كرد. در حقيقت پيامبر(ص)، ائمه(ع) و حضرت زهرا(س) برای سرنوشت بشريت برنامهريزی میكنند نه برای سرنوشت مردم زمان خودشان. وی در پايان خاطر نشان كرد: خود خطبه كاملاً گويا است كه تلاش حضرت در جهت تهذيب و دميدن روح تقوا در ميان آحاد جامعه است، حضرت هرگز منويات شخصی نداشته و نيازی به فدك و هيچ مسئله مادی ديگری ندارند، ايشان پاكيزهترين بنده حضرت حق تعالی هستند. منتهی مقصودشان از روندها و رخدادهايی كه در زندگيشان پيش میآوردند دعوت جامعه به تمكين در برابر عدالت بود و اينكه مردم ياد بگيرند چگونه عادلانه رفتار كنند. |