پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی
دوشنبه 21 فروردین 1391 11:38 AM
دوشنبه 21 فروردين 1391 09:51:42 شماره خبر :980199 | ||
داروخانه قرآنی/ داوود فرجزاده: «وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ»؛ شاهكليد رهنمودهای بهداشتی است |
||
گروه سلامت: عضو هيئت علمی و پژوهشگر دانشگاه بقيهالله(عج) با اشاره به آيه 31 سوره اعراف، اين آيه را شاهكليد بسياری از رهنمودهای بهداشتی دانست. داوود فرجزاده، عضو هيئت علمی و پژوهشگر دانشگاه بقيهالله(عج) در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با تأكيد بر اينكه رهنمودهای بهداشتی قرآنی جنبه پيشگيری دارد، به ذكر مثالی در اين رابطه پرداخت و گفت: آيه 31 سوره اعراف میفرمايد: «وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ؛ بخوريد و بياشاميد و[لى] زيادهروى مكنيد». اين رهنمود فوقالعاده ساده بيان شده تا همه از افراد عامی گرفته تا افراد تحصيل كرده بتوانند از اين زبان قرآن و فرهنگ قرآنی استفاده كنند. وی تصريح كرد: اين آيه شاهكليد بسياری از رهنمودهای بهداشتی است. تقريباً بيشاز 70 درصد بيماریهای جسمانی ما باز میگردد به نحوه تغذيه و خوراكمان، و اينكه چه وقت، چه قدر و به چه نحو بخوريم؛ ما میتوانيم اصل كلی قانون مربوط به خوردن و آشاميدن را از قرآن دريافت كنيم و جزئيات آن را از طريق احاديث و توصيههای ائمه تكميل كنيم. اين قرآنپژوه كشورمان توصيه «وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» را توصيهای جامع و پيشگيرانه برای تمامی كارها و زندگی انسان دانست و اظهار كرد: از موارد ديگری كه قرآن در مورد سلامت مطرح كرده دقت در تغذيه و حلال و حرام بودن غذا است؛ در سوره كهف نيز مطرح شده است كه وقتی اصحاب كهف بيدار میشوند، با تأكيد بر اينكه بايد عذايی پاك پيدا كنند برای خريد غذا میروند.
وی با اشاره به آيه 19 سوره كهف كه میفرمايد: «فَلْیَنظُرْ أَیُّهَا أَزْكَى طَعَامًا؛ تا ببيند كدام يك از غذاهاى آن پاكيزهتر است»، گفت: قرآن بر روی پاك و طيب بودن غذا تأكيد دارد و میخواهد مطرح كند كه يكی از نشانههای افراد برگزيده، خوردن غذاهای طيب و پاك است. عضو هيئت علمی دانشگاه بقيهالله(عج) در پاسخ به اين سؤال كه در گذشته استفاده از دعا برای درمان بيماریها نمود داشته اما امروز يا به دليل علمی نبودن! به طور كلی نفی میشود و يا اينكه از آن سوءاستفاده میشود، نحوه استفاده درست از دعا درمانی چگونه است، اظهار كرد: بشر امروز بشری است كه بيشتر تعقل كرده و تمركز بر ديدگاههای تجربی دارد. اين مسئله برای همه چيز خوب نيست چرا كه برخی از امور قابل تجربه نيستند مثل الهامات وارد شده به افراد، يا مثل مسئله روح كه از پيامبر سؤال میشود و آيه 85 سوره اسراء بر ايشان نازل میشود كه میفرمايند «وَیَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلًا؛ و درباره روح از تو مىپرسند بگو روح از [سنخ] فرمان پروردگار من است و به شما از دانش جز اندكى داده نشده است». وی در ادامه تصريح كرد: ما بايد به اين جنبههای غيز قابل تجربه اعتقاد و ايمان پيدا كنيم، البته در برخی ديگر از جنبهها میتوان از صدها و هزاران دستوری كه قرآن و دين مقدس ما داده تعدادی را به شكل تجربی اثبات كرد. اگر اين كار را انجام داديم، میتوان گفت همچنان كه از پيامبران خواسته میشد معجزه نشان دهند ما هم به شكلی معجزه دين را به توده مردم نشان دادهايم؛ آنگاه است كه مردم به تعداد زيادی از آنچه كه هنوز كشف نكردهايم ايمان خواهند آورد. اين قرآنپژوه افزود: بشر هنوز به حدی از علم نرسيده كه بتواند توصيههای دينی و قرآنی را كاملاً كشف علمی كند و هنوز دليل علمی و اثرات مباحث مطرح شده در قرآن و احاديث را نمیدانيم؛ فقط برخی از علما با استفاده از منابع راههای درمان و پيشگيری از بيماریها و توصيههای پيامبر و ائمه (ع) را در اين زمينه مطرح كردهاند. وی تصريح كرد: البته ما به دنبال اين نيستيم كه همه چيز را با دعا حل كنيم، رشد و تكامل بشر به تحقيق علمی وابسته است و راههای پژوهشی متفاوتی وجود دارد اما بخشی نيز به مباحث اعتقادی باز میگردد كه افراد با رعايت آنچه كه به آن اعتقاد پيدا كردهاند نتايجی را در دراز مدت مشاهده میكنند. |