پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی
چهارشنبه 16 فروردین 1391 11:48 PM
چهارشنبه 16 فروردين 1391 14:13:28 شماره خبر :978598 |
عليرضا قائمینيا: مفهومسازی از اتفاقات و پديدههای مختلف از وجوه اعجاز قرآن است |
گروه انديشه: «اعجاز شناختی» يكی از وجوه مهم اعجاز قرآن است كه بر مبنای اصول زبانشناسی شناختی تبيين میشود و بر اساس آن اثبات میشود كه مفهومسازیها و پردازش اطلاعات قرآن از اتفاقات و پديدههای مختلف بینظير و منحصر به فرد است. حجتالاسلام والمسلمين عليرضا قائمینيا، عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی، در آستانه برگزاری نشست «اعجاز شناختی قرآن» در مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهيم، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: در اين نشست میكوشيم تا بر اساس قوانين و اصول زبانشناسی شناختی «اعجاز شناختی» قرآن را تبيين كنيم. عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی زبانشناسی شناختی را مهمترين گرايش زبانشناسی دهه اخير برشمرد و افزود: بر مبنای اين نظريه ما میكوشيم تا وجهی مهم از وجوه اعجاز قرآن يعنی «اعجاز شناختی» را بر مبنای اين نظريه نشان دهيم و تبيين كنيم كه مفهومسازیها و پردازش اطلاعات قرآن از اتفاقات و پديدههای مختلف بینظير و منحصر به فرد است. اين استاد حوزه و دانشگاه درباره رئوس مطالب و مباحث اين نشست ادامه داد: در اين نشست ابتدا از ادعای اصلی زبانشناسی شناختی سخن خواهم گفت و سپس در فاز بعدی آن را بر آيات قران تطبيق خواهم كرد و نمونههايی از آياتی را كه آن اصول بر آنها تطبيق شده را نشان خواهم داد و در نهايت نيز دلايلی بر اثبات ادعای خود ارائه خواهم كرد. وی خاطرنشان كرد: در زمينه اعجاز قرآن ديدگاههای گوناگونی مطرح شده كه يكی از مهمترين آنها اعجاز ادبی و بيانی قرآن بوده است و مفسران از قديم همواره میكوشيدهاند تا اين نوع از اعجاز را در آيات قرآن نشان دهند و اين امر خود منجر به پيشرفت علوم ادبی و معانی و بيان در ميان مسلمانان شد. اين نوع از اعجاز به پوششهای گفتاری در قرآن و رابطه مضمون كلام با اين پوششها مربوط میشود و «اعجاز شناختی» كه ما در صدد اثبات آن به كمك زبانشناسی شناختی هستيم، بسيار بنيادیتر است. حجتالاسلام قائمینيا با بيان اينكه اعجاز شناختی نسبت به اعجاز ادبی و بيانی، بنيادیتر است، تصريح كرد: اين اعجاز به نحوه پردازش اطلاعات توسط خداوند مربوط میشود. مباحث ادبی نمیتوانند نشانگر اعجاز شناختی قرآن باشند و كشف اين نوع اعجاز و ابعاد مختلف آن تنها بر اساس تحليلهای شناختی امكانپذير است. بر اساس اين نظريه قواعد زبانشناختی، بالاترين كاربرد را در آيات قرآن كريم میيابند كه با كمك ابزارهای شناختی میتوان اين بعد از اعجاز را به صورت تقريبی نشان داد. وی اظهار كرد: منظور از اعجاز شناختی قرآن اين است كه مفهومسازیهای قرآن از موقعيتهای مختلف بینظير هستند و خداوند اطلاعات مورد نظر از يك صحنه را به صورت منحصربهفرد پردازش كرده است. برای رسيدن به اين نوع اعجاز نخست بايد در تحليل معانی آيات به مفهومسازی موجود در آنها توجه كرد و سپس با توجه به قواعد و اصول زبانشناسی شناختی به تحليل آيات پرداخت. يادآور میشود، نشست «اعجازشناختی قرآن» از سلسلهنشستهای نظريهپردازی دينی به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهيم برگزار میشود و در آن حجتالاسلام والمسلمين عليرضا قائمینيا، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی به ارائه سخن خواهد پرداخت. اين نشست ساعت 20:45 روز شنبه 19 فروردينماه در مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهيم واقع در قم، بلوار امين، بيست متری گلستان، گلستان يك، پلاك 15 برگزار میشود و شركت در آن برای عموم فضلا، اساتيد، طلاب و دانشجويان آزاد است. |