0

سکوی اخبار قرآنی: قرآن پژوهی،قرآن شناسی و....

 
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی
چهارشنبه 16 فروردین 1391  11:43 PM

 

طرح نهضت ملی حفظ قرآن نيازمند اجتناب از برخوردهای سليقه‌ای است

گروه كودك و نوجوان: مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور عنوان كرد: وزارت آموزش و پرورش برای موفقيت در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم (نور) نيازمند اجتناب از برخوردهای سليقه‌ای است.

محمد انجم‌شعاع، مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور

محمد انجم‌شعاع، مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با بيان اينكه اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم را بايد به فال نيك گرفت، به ثبت‌نام سه ميليون و 500 هزار دانش‌آموز و فرهنگی در طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم اشاره كرد و افزود: اگر آموزش و پرورش قادر است كه بيش از سه ميليون دانش‌آموز و فرهنگی را تحت پوشش اين طرح قرار دهد؛ ساير سازمان‌ها و نهادها نيز بايد بتوانند اقداماتی برای نزديك شدن به تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كريم در كشور را انجام دهند.

مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور، با اشاره به عملكرد كمّی وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم، عنوان كرد: با نگاهی به آمار ثبت‌نام‌ شدگان در طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم در می‌يابيم كه وزارت آموز ش و پرورش از تمام ظرفيت‌های خود برای ورود به اين حوزه بهره گرفته است و فعاليت‌های خود را به صورت سازمان‌دهی شده دنبال می‌كند.

وی يادآور شد: هر چند كه اقدمات خوبی در راستای ثبت‌نام دانش‌آموزان و فرهنگيان برای شركت در طرح «نور» انجام شده است، اما واقعيت اين است كه برای اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم و تربيت حافظان قرآن نيازمند انتخاب و بهره‌گيری از روش‌ها و شيوه‌های نوين و اثرگذار برای حفظ قرآن كريم هستيم و آموزش و پرورش نيز لازم است كه در اجرای طرح، به اين شيوه‌ها و روش‌ها توجه داشته باشد و از بهترين آنها استفاده كند.

انجم‌شعاع در اين بخش از سخنان خود عنوان كرد: ممكن است نتوانيم تمام ثبت‌نام شدگان در طرح «نور» را به حافظ قرآن كريم تبديل كنيم، اما می‌توانيم به ايجاد انس و الفت ميان دانش‌آموزان با قرآن كريم كمك كنيم و با تشويق آنان به حفظ قرآن و درك معانی آيات قرآن، جامعه را دچار تحول كنيم؛ تحولی كه عمل به آموزه‌های قرآنی را به همراه داشته باشد.

وی با بيان اينكه برای موفقيت در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن و عمل به آموزه‌های قرآنی در جامعه نيازمند بهره‌گيری از روش‌ها و شيوه‌های آموزشی هستيم، گفت: گام اول در استانداردسازی آموزش‌های حفظ قرآن، تدوين روش‌ها و شيوه‌های آموزشی است كه البته در تدوين اين روش‌ها، استفاده از سلايق شخصی نكته‌ای اساسی است و بايد از برخی برخوردهای سليقه‌ای كه منجر به دل‌زدگی دانش‌آموزان از حفظ قرآن می‌شوند اجتناب كنيم.

اين كارشناس قرآنی با تأكيد بر تربيت كادرهای آموزشی توانمند برای پيش بردن طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم، افزود: لازم است كه در دوره‌های تربيت معلم وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌‌هايی به منظور تربيت كادر آموزشی طرح «نور» برگزار شود و معلمانی در اين مراكز تربيت شوند كه قادر به اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم باشند.

آن چيزی كه طی 30 سال گذشته دريافته‌ام اين است كه برخی‌ها در آموزش حفظ قرآن به دانش‌آموزان شتاب‌زده عمل می‌كنند و موجب می‌شوند كه يك حفظ سطحی ايجاد شود كه به طور قطع در كنار حفظ سطحی قرآن، علاقه و انس افراد با قرآن نيز از بين می‌رود و ديگر اشتياقی برای حفظ قرآن در دانش‌آموزان ديده نمی‌شود

وی با عنوان اين مطلب كه اطلاعی از شيوه‌ها و روش‌های آموزشی مورد استفاده در طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم ندارم، اظهار كرد: آن چيزی كه طی 30 سال گذشته دريافته‌ام اين است كه برخی‌ها در آموزش حفظ قرآن به دانش‌آموزان، شتاب‌زده عمل می‌كنند و موجب می‌شوند كه يك حفظ سطحی ايجاد شود كه به طور قطع در كنار حفظ سطحی قرآن، علاقه و انس افراد با قرآن نيز از بين می‌رود و ديگر اشتياقی برای حفظ قرآن در دانش‌آموزان ديده نمی‌شود.

انجم‌شعاع در اين بخش از سخنان خود يادآور شد: در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم بايد به دانش‌آموزان يك روش خوب و مطمئن را ارائه كنيم تا آنان حتی بدون بهره‌گيری از مربيان قرآن نيز بتوانند حفظ قرآن را دنبال و در اين زمينه به صورت خودكفا عمل كنند.

وی ادامه داد: در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم اگر شيوه مناسبی به دانش‌آموز منتقل شود، فرد قادر خواهد بود با بهره‌گيری از ابزارهای مولتی‌مديا و نرم‌افزارهای آموزشی و كمك‌آموزشی، مسير خود را به درستی ادامه دهد و حتی جزء طلايه‌داران حفظ قرآن كريم در كشور شوند.

مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينكه در اجرای طرح «نور» لازم است كه دوره‌های تخصصی حفظ را از دوره‌های عمومی حفظ جدا كنيم، عنوان كرد: در اين صورت تصور می‌كنيم كه در يك دوره زمانی پنج ساله، بخش محدودی از جامعه بزرگ دانش‌آموزی ما قادر خواهند بود، كل قرآن كريم را حفظ كنند و حتی در اجرای اين طرح مورد استفاده برای آموزش حفظ به ساير دانش‌آموزان قرار گيرند.

وی درباره آموزش حفظ قرآن به عموم دانش‌آموزان و گروه‌های مختلف جامعه، گفت: برای ساير اقشار جامعه بايد متناسب با وسعت و توانمندی‌ آنها برنامه‌ريزی شود و با در نظرگيری يك حداقل برای حفظ قرآن، افراد به حفظ حداقل سه جزء از قرآن كريم تشويق شوند و نيازی نيست كه حفظ بيشتر قرآن را برای عموم مردم جامعه و دانش‌آموزان در نظر بگيريم.

انجم‌شعاع در بخش ديگری از سخنان خود افزود: وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم بايد علاوه بر توانمندی‌های خود از ظرفيت‌های مردمی نيز بهره بگيرند و مجموعه‌های مردمی را نيز وارد اين عرصه كند؛ زيرا تجربه نشان داده كه در هر دورانی كه مجموعه‌های مردمی وارد عرصه شده‌اند موفقيت‌های مضاعفی مشاهده شده است.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها