پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی
چهارشنبه 16 فروردین 1391 2:22 AM
بررسی شيوه های قرائت قرآن كريم در ايران / 18
فعاليتهای قرآنی: يكی از پيشكسوتان قرآنی كشور بر اين عقيده است كه در حال حاضر شرايط برای ايجاد سبك جديد تلاوت قرآن در كشور وجود دارد، اما ارادهای در اين زمينه ديده نمیشود و تا ارادهای نباشد حركتی هم برای محقق شدن اين امر صورت نخواهد گرفت.
علیاكبر حنيفی، يكی از پيشكسوتان قرآنی كشور، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: چون قرآن كتاب آسمانی و برای تمام عالميان معرفی شده است بايد عبارات و محورهايی كه در خصوص فعاليتهای قرآنی مورد استفاده قرار میگيرد توأم با فعاليتهای بينالمللی و جهانی باشد و تلاش ما بايد به گونهای باشد كه در سطح دنيا شناخته شده باشد.
حنيفی در ادامه به شيوههای مختلف قرائت قرآن اشاره كرد و افزود: شيوههايی كه در قرائت قرآن وجود دارد تقليدی، تركيبی و ابداعی است كه از اين بين قراء مصری دست به ابداع زدند و در تاريخ ماندگار شدند اما ما با تقليد شروع كرديم و همچنان بيش از نود درصد فعاليتهای قرآنی قراء ما تقليد است اگر چه درصد محدودی از قراء به سمت روشهای كمتر تقليدی و بيشتر تركيبی روی آوردهاند.
وی تصريح كرد: ما میتوانيم در مدت زمانی كه زياد هم طول نخواهد كشيد صاحب سبك شويم، در سبكهای قرآنی و قرائت قرآن خيلی از امور مشترك است و همانطور كه انسانها در امور زندگی از خيلی جهات دارای مشتركاتی هستند در بحث قرائت قرآن نيز اين مشتركات وجود دارد و ربطی به يك سبك خاص ندارد.
بايد در تلاوت ها از نغمات جديد و نو استفاده كنيم
اين پيشكسوت قرآنی كشور اظهار كرد: بعضی از قراء از توانمندی و استعداد خود استفاده میكنند و نغمات جديدی را در تلاوت به كار میگيرند كه اين كار موجب ماندگاری و ثبت تلاوتهايشان میشود و نوع قرائت و تلاوت بهنام آن شخص خواهد شد كه ما آن را سبك میناميم، ما در اين زمينه دارای ضعف هستيم و بايد فعاليتهای خود را بيشتر كنيم تا به جايی برسيم كه نغمه های جديد را وارد تلاوت كنيم و نغمه هايی كه كمتر در قرائت قرآن از آنها استفاده شده است را احياء كنيم.
حنيفی عنوان كرد: استفاده از نغمات در صورتی كه جذاب و قوی باشد مانعی ندارد و به نظر من آينده قرائت در كشور ما بسيار خوب و روشن است و اگر سازمان های متولی امر در كارهايشان با هماهنگی بيشتری فعاليت كنند مطمئناً به تمام اهدافی كه در برنامه های خودمان دنبال آن هستيم خواهيم رسيد.
وی در ادامه به مشكل زبان فارسی برای قراء ايرانی اشاره كرد و گفت: مشكلی كه در كشور ما وجود دارد و فقط مختص به كشور ما است بحث زبان فارسی است كه در ديگر كشورهای داعيه دار در زمينه قرائت قرآن اين مشكل وجود ندارد و اساساً به آن هم نمی پردازند چرا كه در آن كشورها يا به اين مسئله چندان اهميت داده نمی شود و يا اينقدر قوی هستند كه چنين مشكلی برای شان حل شده است.
موازی كاری سازمان های متولی قرآن ايجاد سبك را به تأخير می اندازد
اين پيشكسوت قرآنی كشور يكی ديگر از مشكلات در زميه رسيدن به سبك جديد در تلاوت قرآن را مربوط به بحث موازی كاری فعاليت های قرآنی سازمان های متولی در كشور دانست و تصريح كرد: مشكل ما در زمينه فعاليت های قرآنی اين است كه اين فعاليت ها موازی است و حول محورهای قشری و در سطح پايين برگزار می شود، ما در سطح بالا برای اينكه قراء وارد مرحله ابداع حتی در اذان و قرائت ادعيه شوند برنامه ای نداريم كه اين امر علاوه بر تأخير در رسيدن به سبك جديد باعث می شود كارهای ابداعی و فاخر نيز نداشته باشيم.
حنيفی اظهار كرد: در اين خصوص حرف بسيار زياد هست كه بايد گفته شود، سازمان های مسئول بايد به اين مسئله و نيز پرورش متخصص ها و اساتيدی كه بتوانند مهارت های قرائتی را در كشور پايه ريزی كنند روی بياورند و برای رسيدن به اين كار بايد دارای برنامه های كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در سطوح مختلف قرائتی بسيار پيشرفته و بالا باشند.
اين فعال عرصه قرآنی كشور در ادامه به بحث در مورد كمبود امكانات و عدم توجه به استعدادهای جوان پرداخت و عنوان كرد: يك عده از قراء به دليل عدم استعداد و يا عدم تمرين و ممارست لازم نمی توانند دوره تقليد را در قرائت خودشان پشت سر بگذارند، عده ديگری مرحله تقليد را با موفقيت پشت سر می گذارند و وارد مرحله تركيب می شوند كه استعداد در اين افراد موج می زند و گنج هايی هستند كه در درجه بالايی از لحاظ ذوقی و لحنی و استعدادی قرار دارند اما امكانات لازم برای توسعه و پيشرفت اين افراد فراهم نمی شود و لذا اين افراد سيراب نمی شوند.
قرائت قرآن بايد به صورت يك رشته تخصصی مطرح شود
حنيفی گفت: در كشور مان افراد و استعداد های زيادی هستند كه اگر روی آنها به صورت آكادميك كار شود و از همه جنبه ها تأمين شوند حرف های زيادی برای گفتن خواهند داشت، به نظر من اين قضيه بايد به صورت يك تخصص مطرح شود و نه اينكه فرد قاری چند شغل ديگر داشته باشد و در كنار آن بخواهد از استعداد خود برای قرائت هم استفاده كند معلوم است كه اين فرد وقت پرورش استعدادش را نخواهد داشت بنابراين بايد اول از همه قرائت به صورت يك تخصص مطرح شود.
وی در ادامه افزود: ما بايد شرايط مناسبی را فراهم كنيم كه قراء ما كار ديگری غير از تلاوت قرآن نداشته باشند و تمام وقت، به كار قرائت بپردازند مانند قراء مصری كه فقط در زمينه تلاوت و قرائت كار می كنند و فعاليت ديگری ندارند.
اين پيشكسوت قرآنی در مورد بازه زمانی مورد نياز برای رسيدن به يك سك جديد در تلاوت قرآن تصريح كرد: اگر شرايط فراهم باشد شايد در يك بازه زمانی سه يا چهار ساله بتوانيم به سبك جديدی از قرائت قرآن برسيم كه البته اين به اين معنی نيست كه ما بايد يك سرمايه گذاری بسيار عظيمی را انجام دهيم بلكه بايد يك دستگاه را مسئول رسيدگی به اين امر كنيم تا هماهنگی های لازم را برای اين كار انجام دهد و از موازی كاری های بيهوده جلوگيری كند.
لزوم ايجاد نهاد يا سازمان مخصوص قرائت قرآن در كشور
حنيفی اظهار كرد: ما بايد سازمانی مانند سازمان دارالقرآن الكريم، سازمان اوقاف و غيره مخصوص قرائت قرآن به وجود بياوريم البته نبايد حتماً اين سازمان در ابتدای شروع فعاليت خود زياد گسترده باشد كه امكانات زيادی را بطلبد بلكه يك نهاد تخصص گرای واحدی را نياز دارد كه رسيدن به سبك جديد را پيگيری كند و افراد متخصص نيز در رأس اين نهاد قرار داشته باشند كه بتوانند كارهای برنامه ريزی و اجرا را به خوبی انجام دهند.
وی بخش ديگری از موارد مورد نياز برای رسيدن به سبك جديد در تلاوت قرآن را در استفاده از نظرات اساتيد و پيشكسوتان قرآنی دانست و در ادامه عنوان كرد: ما بايد از همه منابع از اساتيد و كارشناسان گرفته تا تحقيقاتی كه در اين زمينه صورت گرفته است استفاده كنيم و در كنار آن اختيارات و بودجه لازم نيز در اختيار قرار گيرد و اگر اين شرايط مهيا شود قطعاً ما می توانيم در عرض سه يا چهار سال افرادی را تربيت كنيم كه در دنيا حرف اول را بزنند.
اين پيشكسوت قرآنی در پايان گفت: شرايط ايجاد سبك جديد در كشور وجود دارد اما اراده ای در اين زمينه ديده نمی شود و تا اراده ای نباشد هيچ حركتی صورت نخواهد گرفت، شرايط ايجاد سبك جديد در كشور شرايط سخت و صعبی نيست بلكه سهل و آسان است و هر كدام از سازمان هايی كه متولی برنامه های قرآنی در كشور هستند می توانند اين كار را با برنامه ريزی مدون و به صورت تدريجی شروع كنند.