جزئيات نقاشی ديواری ضلع شمالشرقی ميدان انقلاب در گفتوگو با طراح اثر
جمعه 5 آبان 1391 8:23 PM
گروه هنر: ميدان انقلاب پايگاه انقلاب اسلامی سال 57 و محل حضور اقشار مختلف از دانشجويان و مردمی كه برای اعتراض عليه شاه شعار میدادند بود، محل تجمع و مركز و كانون انقلاب و تظاهرات آنها در تهران ميدان انقلاب بود. در همين ميدان مجسمه اقتدار شاه سقوط كرد غلامعلی طاهری، هنرمند نقاش، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) اظهار كرد: مدت زيادی بود طرحی روی ديوار شمال شرقی ميدان انقلاب نقاشی شده بود كه بسيار مورد انتقاد قرار میگرفت. به نظر من هم كار دچار ضعفهايی در طراحی و زيبايیشناسی بود. همچنين كاری نبود كه در شأن يك نقاشی ديواری اجتماعی برای ميدان پر رفت و آمدی مثل ميدان انقلاب باشد. وی ادامه داد: همان طور كه میدانيد ميدان انقلاب پايگاه انقلاب اسلامی سال 57 و محل حضور اقشار مختلف از دانشجويان و مردمی كه برای اعتراض عليه شاه شعار میدادند بود، محل تجمع و مركز و كانون انقلاب و تظاهرات آنها در تهران ميدان انقلاب بود. در همين ميدان مجسمه اقتدار شاه سقوط كرد و از آنجا كه در مجاورت دانشگاه تهران قرار داشت و نيز برگزاری مستمر نماز جمعه در آن اهميت زيادی به اين ميدان داد. طراح نقاشی جديد ضلع شمال شرقی ميدان انقلاب عنوان كرد: سازمان زيباسازی شهرداری تهران طی همكاری مشتركی با بنياد شهيد و امور ايثارگران سفارش طرح جديدی برای ديوار سينما بهمن در ميدان انقلاب به من ارائه دادند، قبل از آن برخی هنرمندان نيز با توجه به اينكه آن طرح بايد تغيير میكرد به من پيشنهاد داده بودند كه طرحی برای آن ديوار ارائه كنم. وی افزود: طرحی كه ارائه كردم فضای تظاهرات و راهپيمايی در مقابل دانشگاه تهران در سال 1357 را به اضافه چهره حضرت امام به عنوان رهبر انقلاب و بنيان گذار جمهوری اسلامی نشان میدهد. از آنجا كه مضمون طرح قبلی نيز شامل حضور مردم، بسيجيان و رهبری بود از من خواسته شد كه من طرح را بر اين اساس مجددا طراحی كنم. طاهری متذكر شد: در گذشته طرحی در مورد عاشورا زده بودم كه در طرح ميدان آن را با تلفيق با دو پرتره در نمايی پارانوما طراحی مجدد كردم و ارائه دادم كه مورد موافقت و استقبال قرار گرفت و اجرا شد. اجرای اين طرح را آقای شقاقی برعهده داشتند كه فكر میكنم اجرای خوبی هم شده است و از سوی ساير هنرمندان نيز تائيد شده است. وی بيان كرد: طراحی اين اثر بر مبنای انقلاب 57 شكل گرفته و اصل طرح نيز همان است. در بخشی از طرح مجسمه شاه در حال سقوط و به معنای شروع انقلاب است؛ افرادی كه برای تغيير رژيم و استقرار جمهوری اسلامی تلاش كردند پس از سقوط مجسمه شاه و آغاز جنگ برای دفاع از كشور در مقابل تجاوز بعثیها بسيج میشوند و همان نيروهايی كه تظاهرات و انقلاب كردند به لشكری كه در حال جنگ است ملحق شده و پيشقراول آنان يك بسيجی است كه پرچم يا حسين بدست دارد. طاهری كه در زمينه نقاشی ديواری از سال 1360 كارهايی را ارائه كرده است در مورد آثار خود در گذشته گفت: در سال 1362 طرحی را ارائه دادم و نقاشی شد كه در آن زمان بسيار مورد توجه قرار گرفت و مجله نشنال جئوگرافی نيز گزارشی از آن تهيه كرد. موضوع آن طرح به يك فرزند شهيد مربوط میشد كه كه من با الهام از بازماندگان كاروان كربلا به طراحی آن پرداخته بودم. وی ادامه داد: پس از واقعه دلخراش عاشورا زمانی كه بازماندگان واقعه كربلا را در شكل كاروانی به شام منتقل میكنند، در خرابههای شام حضرت رقيه(س) در هجران پدر بیتابی می كرده، يزيد به عناد و دشمنی دستور می دهد كه سر امام حسين(ع) را نزد كودك ببرند و حضرت رقيه(س) با در آغوش گرفتن سر امام حسين(ع) چنان بیتاب میشود كه خود نيز به شهادت میرسد. من از اين روايت الگو گرفتم و طرح را روی ديوار نقاشی كردم. اين هنرمند نقاش اظهار كرد: اين نقاشی كودك خردسالی را نشان میدهد كه در كنار پيكر پدر شهيدش نشسته و شاخه گلی را به روح پدرش هديه میكند. اين نقاشی را هنوز هم در برخی ديوارهای شهر تهران و شهرستانهای كشور میبينيم كه به دليل اينكه به لحاظ عاطفی طرحی تاثيرگذار است از آن استقبال شده است. اين طرح مربوط به 30 سال پيش در دوران دفاع مقدس و بحبوحه جنگ و التهابهای دوران جنگ است. وی اضافه كرد: من از آن زمان طرحها و نقاشیهای ديواری ارائه میدادم كه اين جريان از آتليه و كارگاههای نقاشی بنياد شهيد كه زير نظر موزه شهدا قرار داشت و سرپرستی آن بر عهده من بود آغاز شد. پس از آن به تدريج گسترش پيدا كرد و تمامی فضاهای شهری و شهرستانها را در برگرفت. وی در مورد ماندگاری نقاشیهای ديواری گفت: به طور كلی در فضاهای شهری، عوامل فرسايش مثل باد و باران و آفتاب تاثير مستقيمی در فرسودگی نقاشیهای ديواری دارند به همين دليل اغلب نقاشیها بعد از مدتی فرسوده میشوند و رنگ آنها از بين میرود و به تدريج به اثری كه نياز به بازسازی دارد تبديل میشوند. اين هنرمند نقاش عنوان كرد: نقاشیهای ديواری پايه محكمی برای كارهای هنری ماندگار تلقی نمیشود و اغلب برای كارهای تبليغاتی و تزئينات شهری مورد استفاده قرار میگيرد. به همين دليل اگر قرار باشد كاری ماندگار اجرا شود بايد از مواد و متريالی استفاده شود كه هم جنبه رنگآميزی آن مد نظر قرار گيرد و هم مصالح آن در مقابل عوامل فرسايش مقاوم باشد. به همين دليل آثار نقاشی با رنگهای ناپايدار و نيمه ماندگار خيلی آثار جدیای نيستند و صرفا برای يك دوره مقطع مشخص قابل قبول هستند. وی در پايان خاطرنشان كرد: اين موضوع نكته مهمی است و سازمان زيباسازی شهرداری و بنياد شهيد در صورتی كه بخواهند آثار شهری ماندگار در سطح شهر داشته باشيم لازم است بر روی نوع اجرا و استفاده از مواد و مصالح آن تجديد نظر كنند كه اين موضوع قطعا بر روی هزينه كار اثر مستقيم دارد و هزينه آن را بالا میبرد؛ لذا كاری كه در ميدان انقلاب انجام شده ماندگار نيست و برای يك مقطع زمانی خاص قابل استفاده است. |