حجتالاسلام نظری: عيد قربان تجلی اظهار عبوديت و بندگی است
جمعه 5 آبان 1391 7:55 PM
گروه اجتماعی: معاون پژوهشی ادارهكل تبليغات اسلامی قزوين از عيد قربان بهعنوان تجلی ايمان، عبوديت و بندگی انسان به درگاه الهی ياد كرد و قربانی كردن نفس در برابر خواهشهای نفسانی را بزرگترين قربانی نام برد. حجتالاسلام عباس نظری، معاون پژوهشی ادارهكل تبليغات اسلامی قزوين در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قزوين، گفت: نكته اصلی و ظريف در جريان قربانی كردن اسماعيل به دست پدرش اين است كه خداوند از طرق مختلفی انسان را آزمايش میكند تا ميزان ايمان، اعتقاد و فرمان پذيری آنها مشخص شود. معاون پژوهشی ادارهكل تبليغات اسلامی قزوين گفت: برای انجام فرمان الهی، حضرت ابراهيم در حقيقت اول نفس خود و خواهشهای نفسانی را قربانی كرد و در مرحله بعد برای قربانی كردن فرزندش پيش قدم شده و با موفقيت از امتحان الهی بيرون آمد. حجتالاسلام نظری با اشاره به آيه 155 سوره بقره (وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ : و قطعا شما را به چيزى از [قبيل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مىآزماييم و مژده ده شكيبايان را ) گفت: اگر انسان بتواند از امتحانهای الهی سربلند بيرون بيايد نتيجه آن شيرين میشود كه در جريان حضرت ابراهيم هم خداوند با نزول آيه 124 بقره و جمله إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا شيرينی اين پيروزی را به حضرت چشاند. مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به سختی امتحان حضرت ابراهيم از طريق قربانی كردن اسماعيل گفت: دليل اول يك دليل عمومی و همگانی است و آن احساس هر پدر نسبت به فرزندش است كه هيچ پدری حاضر نمیشود چنين كاری با فرزندش كند. وی افزود: دليل سختی ديگر اين كار اين بود كه حضرت اسماعيل در سنين پيری حضرت ابراهيم به دنيا آمده بود و حضرت ابراهيم علاقه خاصی به اسماعيل داشت و ابليس سعی داشت تا با حيلههای خويش ابراهيم را از انجام دستور الهی بازدارد. حجتالاسلام نظری به پذيرش قربانی شدن توسط اسماعيل اشاره كرد وگفت: يكی از عواملی كه در خلقيات انسان اثر میگذارد عاملی محيطی است كه يكی از آنها منزل است لذا تمام رفتار پدر و مادر در منزل بر روی تربيت فرزند اثر میگذارد و فرزندان خانوادههايی كه بر اساس آموزههای الهی تربيت میشوند آمادگی برای امتحان الهی را كسب میكنند و قطعا حضرت اسماعيل در محيطی الهی پرورش يافته بود كه درك كرد پدرش در چه موقعيتی قرار گرفته و با او به قربانگاه رفت. معاون پژوهشی اداره كل تبليغات اسلامی قزوين با اشاره به رسم قربانی كردن در روز عيد قربان گفت: رسم قربانی كردن در اسلام رسمی است كه در بعضی مواقع از جمله عقيقه كردن سفارش شده ولی بايد در نظر داشت كه به شكل صحيح و باتوجه به احكام فقهی انجام گيرد دارای اثرات خوبی در جامعه خواهد بود كه برطرف كردن حاجت نيازمندان يكی از آنها است. |