خسارت ناشی از بیتوجهی به فضای مجازی در تبلیغ اسلام جبرانناپذیر است
یک شنبه 30 مهر 1391 9:53 PM
خسارت ناشی از بیتوجهی به فضای مجازی در تبلیغ اسلام جبرانناپذیر است |
گروه اجتماعی: مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان غفلت از ظرفيت فضای مجازی را عين خسارت دانست و افزود: سرمايهگذاری برای تبليغ دين در فضای مجازی عين سرمايهگذاری خوب است زيرا با كمترين هزينه و با تأثير فراوان و همهگير اتفاق میافتد. حجتالاسلام سيدعباس تقوی، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان در گفتگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه هرمزگان با اشاره به موضوع تبليغ دين در فضای مجازی و اهميت آن اظهار كرد: تبليغ دين واقعيتی است كه بر عهده انبياء، اوليا و پيامآوران خوشبختی است كه پيام خود را به گوش مردم برسانند و اهميت اين مهم به حدی است كه در قرآن كريم بيش از 300 بار واژه «قل» و در بيان های ديگر «يا ايهی الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك» را داريم كه حكايت از اهميت و ضرورت رساندن پيام حق به گوش احاد جامعه بشری دارد. وی ضمن اينكه استفاده از هر ظرفيتی را برای بيان و ابلاغ مفاهيم الهی ضروری دانست افزود: ابلاغ و بيان مسائل دينی هميشه در ميان بزرگان دين بوده اما با توجه اقتضاعات زمانی شكلی متفاوت داشته است مانند سخنرانیها ، نامهها و مكاتبات در زمان پيامبر و يا جلسات علمی آموزشی شاگردان برجسته ، پاسخگويی به شبهات و غيره در زمان ائمه معصومين كه در سخترين حالت ممكن انجام میشد بنابراين هيچكس نبايد به بهانه سختی در امر دين كوتاهی كند زيرا كوتاهی در بيان دين نابخشوندنی است. مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان با بيان اينكه در عصر حاضر كه شيوههای پيامرسانی به روز شده و با عصر گذشته تفاوت دارد گفت: ما مسئوليت خطيری برعهده داريم كه به دو صورت است كه اولين مسئوليت در قبال تهاجم دشمن عليه بيانهای اخلاقی و فقهی مردم است و نمونه بارز آن احانت به پيامبر اعظم(ص) و اهلبيت(ع) است و دومين مسئوليت نيز به يافتن بهترين راه برای تبليغ دين بازمیگردد. وی با اشاره به اينكه در دنيای امروز ظرفيتهای مناسبی برای بيان حقيقت دين و پاسخگويی مناسب به نياز بشر وجود دارد اذعان كرد: در فضای مجازی، هر روزه جمعيت فراوانی از پيروان اديان مختلف در حال رفت و آمد و گشت و گذاز هستند و اين بستر مناسبی برای ابلاغ پيام دين مبين اسلام به بشريت است. تقوی غفلت از ظرفيت فضای مجازی را عين خسارت دانست و افزود: سرمايهگذاری برای تبليغ دين در فضای مجازی عين سرمايهگذاری خوب است زيرا با كمترين هزينه و با تأثير فراوان و همهگير اتفاق میافتد. وی با اشاره به بيداری اسلامی منطقه و نقش فضای مجازی در تحقق يافتن انقلابهای اسلامی در منطقه شمال آفريقا گفت: برای مثال میتوانيم انقلاب مردم مصر را بررسی كنيم كه خبررسانیهای انقلابيون مصری برای جمع شدن مردم در ميدان آزادی قاهره توسط ابزارهای مجازی صورت میگرفت. مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان با اشاره به انگيزه مردم دنيا از حضور در فضای مجازی گفت: ميزان بالای مراجعات گروههای مختلف به فضای مجازی برای دريافت پاسخهای خويش است، سوالهايی كه اسلام عزيز هزار و 400 سال پيش جواب آن را داده است. وی با اشاره به كارآمدی فضای مجازی برای پيشبرد اهداف ملتهای مختلف گفت: علت استفاده عظيم دشمن مستكبر از فضای مجازی اين است آنها به عمق تاثير اين فضا بر ملتها و مخصوصا نسلهای جوان پی بردهاند بنابراين ما نيز بايد اهداف نظام خود را كه همان اهداف قرآن و اسلام است در تمامی فضاها و بخصوص فضای مجازی بيان كنيم. حجتاسلام تقوی با اشاره به اينكه فضای مجازی نيز مانند ديگر ابزارهای موجود در طبيعت میشود به دو شكل مثبت يا منفی استفاده كرد گفت: ما میتوانيم از فضای مجازی در جهت خدمت به نوع بشر استفاده كنيم كه آنگاه طبق قوانين و احكام شرعی كاری خوب انجام داديم و چه بسا ثواب هم داشته باشد اما اگر از اين فضا برای توهين به ديگر مللها و تمسخر ديگر اقوام استفاده شود، مانند كاری كه استكبار جهانی در توهين به پيامبراعظم(ص) انجام داد كاری بسيار پليد است كه نشان از عدم وجود فرهنگ انسانی در جوامع صهيونيسم میدهد. وی با اشاره به استفاده بزرگان دين از فضای مجازی در عصر حاضر گفت: هماكنون همه مراجع اعزام تقليد و علماء دين از ظرفيت فضای مجازی برای پيشبرد معارف دينی به نحو گسترده استفاده مینمايند و البته واضح است استفاده نامشروع از هر وسيلهای جايز نبوده و نيست و فرقی بين فضای مجازی و غير مجازی نيست. مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان با اشاره به آموزش صحيح استفاده از فضای مجازی در سازمانها و ادارات دولتی مانند آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش میتواند با پخش فيلمهای آموزشی و همچنين كتابها و كلاسهايی كه در اختيار دانشآموزان قرار میدهد آموزشهای رسمی و مستقيم را به جوانان بدهد اما در آموزش غير رسمی كه باز هم به طور قطع آموزش و پرورش و دانشگاها حضور دارند تأثير بيشتری را میتوان شاهد بود به طور مثال در سراسر كشور سايتی به نام «بچههای مسجد» وجود دارد كه دانشگاهای سراسر كشور در حوزههای مختلف صنفی، دينی، سياسی و اخلاقی مطالب بسيار خوب و متنوعی توسط خود دانشجويان متدين بارگذاری میكنند كه مورد استقبال بدنه دانشجويی و مسئولين نيز واقع شده است. وی ادامه داد: همچنين در زمينه احكام دين و مفاهيم قرآنكريم و پاسخگويی به سوالات مختلف مردم سايت «پرسمان» توسط نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) طراحی شده است و ساليان سال با مراجعات فراوان رو به رو بوده است و د ر اين زمينه سايتهای بسيار زيادی و موثری تا الان بودهاند و با فرهنگسازی فعاليتهای خوبی در خصوص آموزش روشهای صحيح استفاده از فضای مجاری را به بازديد كنندههای خود آموختهاند. حجتاسلام تقوی با اشاره به نقش خانوادهها در آموزش روش صحيح استفاده از فضای مجازی گفت: نقش خانواده در فضای مجازی نقش بینظيری است، زيرا خانوادهها در ابتدا بايد به ترويج فرهنگ استفاده از فضای مجازی اقدام كنند و اين فرهنگ را در دستور كار خود قرار دهند. وی آموزش استفاده صحيح از فضای مجازی را وظيفه خانوادهها دانست و گفت: يكی از آفات استفاده از فضای مجازی استفاده نا صحيح از اين فضا است كه باعث خسارات زيادی میشود و خانواده ها وظيفه دارند علاوه بر ترويج فرهنگسازی برای فرزندانشان، شيوههای استفاده از فضای مجازی را به آنها بياموزند و سايتهای مفيد را به آنها معرفی كنند. مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان با اشاره به چهار مرحلهای كه بايد در زمينه موفقيت در فضای مجازی انجام دهيم گفت: گام اول اقدام برای طراحی و ساخت فضای مجازی كه بومی باشد و تحت كنترل و اشراف جامعه دينی و انقلابی ايران باشد. وی ادامه داد: گام دوم تأمين محتوا بخش نرم افزاری مناسب كه ناظر به نيازهای نسل آينده است و گام سوم آموزش شيوه های استفاده صحيح از فضای مجازی در خانواده و همچنين آموزش آن از مهد، پيشدبستانی، دبستانی و متوسطه ، گام چهارم دختران و پسران امروزی كه پدران و مادران آينده هستند بايد در خصوص فوايد و آسيبهای فضای مجازی آموزشهای لازم را ببينند و از مزايا و خطرات فضای مجازی آگاه شوند كه در اين صورت نسل آينده ما در برابر فضای مجازی بيمه و واكسينه میشوند. |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .