شروع تكوين عفت در نص صريح قرآن از كنترل نگاه مردان شروع میشود
چهارشنبه 19 مهر 1391 11:30 PM
زهرا امينمجد: شروع تكوين عفت در نص صريح قرآن از كنترل نگاه مردان شروع میشود |
||
گروه اجتماعی: عضو هيئت علمی مركز مطالعات و تحقيقات زنان با اشاره به اينكه شروع تكوين عفت در نص صريح قرآن از كنترل نگاه مردان شروع میشود، گفت: اگر اين مسائل را در جامعه مطرح نكرده و فقط وظايف زنان را عنوان كنيم، يقيناً نگاه به عفت يكسويه و فقط متوجه زنان خواهد شد.
زهرا امين مجد، عضو هيئت علمی دفتر مطالعات و تحقيقات زنان حوزه علميه در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در بخش اول سخنان خود با اشاره به اينكه از مفهوم قواميت مرد بر زن تفاسير خاصی مطرح شده است، گفت: قواميت به معنی عهدهداری و سرپرستی امور است و در واقع مرد را در خدمت خانواده تصوير میكند و نشان دهنده يك الگوی رفتاری حمايتگرانه است. وی در ادامه سخنان خود قواميت مرد را وظيفهای دانست كه بر اساس آن مورد بازخواست قرار میگيرد و گفت: اگر مرد وظيفه قواميت خود را به درستی انجام ندهد و به واسطه قواميت، محيط آرامی را برای همسر و فرزندانش فراهم نكند و مصداق آيه ششم سوره تحريم كه میفرمايد: «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا؛ اى كسانىكه ايمان آوردهايد خودتان و كسانتان را از آتشى كه سوخت آن مردم است حفظ كنيد» نباشد و همسر و فرزندانش را از آتش دوزخ نرهاند، در اين صورت مورد مأخذه قرار میگيرد؛ در واقع قواميت يك مسئوليت بسيار سنگين بر عهده مرد است كه در مقابلش مسئوليت كمتری از زن خواسته شده كه آن هم تمكين است. عضو هيئت علمی دفتر مطالعات و تحقيقات زنان در مورد تمكين از سوی زن نيز عنوان كرد: در حقيقت تمكين برای زن يك استراتژی است و در قرآن وجوب تمكين در زن استراتژی است كه خداوند به زن میآموزد تا خانواده و همسر خود را حفظ كند. وی وجوب تمكين در زن را به عنوان يك تكوين در كنار تشريع جذابيت زن، ابزار قدرتمند زنان در زندگی دانست و گفت: اگر رابطه صحيحی در زندگی بين زوجين برقرار شود، زندگی خانواده پايدار خواهد بود؛ خداوند به صورت تشريعی به زن جذابيت داده تا اين تشريع در كنار تكوين يعنی لزوم تمكين زن، از وی يك فرد قدرتمند برای حفظ خانواده بسازد.
امينمجد با تأكيد بر اينكه شريعت اسلام تعادل را بين حقوق و تكاليف زنان كاملاً رعايت كرده است، اظهار كرد: اگر فقط وظايف زن را بگوييم دلخوری و آزردگی به وجود میآيد مثلاً در حوزه تبيين عفاف و حجاب اگر نگوييم شروع تكوين عفت مطابق نص صريح قرآن از كنترل نگاه مردان شروع میشود و كنترل مردان پيوند زده میشود به مسئله پاكدامنی و تأكيد میشود كه اگر مردان و زنان نگاهشان را كنترل نكنند، طمع و دل به دنبال چشم خواهد رفت و جامعه و روابط انسانی سالم نخواهد بود و آلوده دامنی به دنبال آن خواهد آمد، يقيناً نگاه به عفت يكسويه و فقط متوجه زنان خواهد شد. وی تصريح كرد: تصويری كه اسلام در مورد لزوم عفت برای زنان و مردان ترسيم كرده نشان میدهد كه عفت و عفت اجتماعی يعنی از بين رفتن مظاهر جنسی در اجتماع و خارج كردن زن و مرد از حالت عقده جنسی، اما با توجه به اينكه جذابيت زن بيشتر است، سفارش به پوشش در وی نيز بيشتر مد نظر قرار گرفته اما اگر به فلسفه عفاف و حجاب توجه نشود اين دستور به صورت اجبار و يكطرفه برای زن تفسير میشود. عضو هيئت علمی دفتر مطالعات و تحقيقات زنان مسئله عفاف و حجاب را ملاحظه اجتماعی حداكثری برای زنان دانست و گفت: دختران زودتر مكلف شده و پوشش شرعی برای آنها زودتر واجب میشود؛ درست است كه كودك 9 ساله متوجه نيست كه جذابيت جنسی دارد و مسلماً عامدانه تبرج نخواهد كرد، ولی چون خداوند مردان را هم خلق كرده و میدانسته ديدگاه آنها نسبت به زنان غالباً جنسی است و اگر جذابيت جنسی زنان در معرض ديد مردان باشد تا چه حد مهار غرايز آنها سخت خواهد بود، بر مسئله عفاف و حجاب زنان تصريح كرده تا از آنها محافظت شود. وی تصريح كرد: مسلماً اگر زنان بدانند رعايت حجاب و اساساً منظومه عفاف كه بخشی از آن حجاب است، موجب حفظ آنها، حفظ خانواده و حفظ جامعه است، خواهد بود نگرششان به حجاب و عفاف شيرين و داوطلبانه خواهد بود. عضو هيئت علمی دفتر مطالعات و تحقيقات زنان با اشاره به اينكه اگر به درستی رابطه بين حقوق و تكاليف زنان تصوير و تبيين نشود كه منافع زنان بر اساس نيازها و ويژگیهای طبيعی كه دارند ملاحظه شده است حجاب مسئلهای طاقت فرسا خواهد بود. وی در پايان سخنانش گفت: در آموزشهای پيش از ازدواج بايد حقوق زنان را به مردان و حقوق مردان را به زنان بياموزيم، يعنی به هر كس حق خود را نياموزيم كه در مواجهه با طرف مقابل حالت مطالبهگری داشته باشد و اين روابط را از حالت عاطفی اخلاقی خارج كند بلكه حقوق طرف مقابل را به او بياموزيم تا نهايت تمركز را بر حقوق طرف مقابل و نهايت گذشت را در مقابل خود داشته باشد تا مدل خانواده مطلوب اسلامی كه يك خانواده اخلاقی - عاطفی محور است به وجود بيايد. |
مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو
مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه
صفحه اختصاصی:
اولین مدرسه عشق که تأسیس شد / درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی / اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی