0

معرفي و تحليل دسته كنترل حسگر ـ حركتي كنكت مايكروسافت

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

معرفي و تحليل دسته كنترل حسگر ـ حركتي كنكت مايكروسافت
جمعه 11 فروردین 1391  7:35 AM

 

با اين‌كه مايكروسافت آخرين توليدكننده كنسول‌هاي بازي است كه دسته كنترل بازي حسگر ـ حركتي (motion-sensing controller) خود، كنكت (kinect) را راهي بازار كرد، اما اين دسته بازي متعلق به Xbox 360 از همه اين دسته‌ها بهتر و هيجان بازي با آن، بسيار بيشتر از انواع مشابه آن در بازار است.

مشخصات و مزاياي كنكت

آنچه كنكت را از دسته‌هاي بازي حسگر Nintendo Wii و Playstation Move متمايز ‌مي‌سازد، عدم نياز آن به كنترل‌كننده‌هاي فيزيكي است. در عوض اين دسته بازي از دوربين‌هاي مادون قرمز(Infrared) و چندين ميكروفن جهت رديابي (مانيتور) حركت بازيكن‌ها استفاده مي‌كند. قابليت‌هايي كه اين دسته حسگر ـ حركتي ارائه مي‌كند، واقعا حيرت‌انگيز است. به جز كارهاي عادي، امكان تشخيص 6 كاربر را داشته و در حالي كه سر و صداي محيط اطراف و شلوغي حاصل از وجود اثاثيه و مبلمان پيرامون خود در اتاق منزل را نيز نديده مي‌گيرد، حتي از توانايي شناسايي كاربرهاي عادي و متصل كردن آنها به حساب‌هاي كاربريشان در Xbox Live نيز برخوردار است.

 

ميكروفن‌هاي آن مي‌توانند جهت شناسايي و تشخيص صدا مورد استفاده قرار گيرند، بنابراين اگرچه كنترل داشبورد Xbox به وسيله صدا، چندان كم‌خطاتر و سريع‌تر از روش‌هاي سنتي كنترل بازي نيست، اما از فرط سرگرم‌كنندگي، به كاربر احساسي مانند قرار داشتن در متن فيلم گزارش اقليت را مي‌دهد. اين نكته قابل ذكر است كه كنكت با همه مدل‌هاي Xbox 360 سازگار است. شركت مايكروسافت اصرار دارد كه كنكت را به صورت يك مجموعه، در قالب بسته‌اي واحد به همراه كنسول 250 گيگابايتي Xbox 360 S به بازار عرضه كند. اما كاربراني كه صاحب يكي از مدل‌هاي قديمي‌تر هستند، مي‌توانند اين دسته كنترل بازي را جداگانه تهيه كنند. در اين صورت استفاده از كنكت نيازمند يك كابل اتصال اضافي است كه همراهش در بسته‌بندي آن گنجانده شده است. عناوين بازي كه به همراه كنكت ارائه شده‌اند، تضمين‌كننده ايجاد اشتياق و جنب و جوش در كاربران هستند؛ به طوري كه حتي تماشاچي‌ها را نيز سر شوق آورده و به بازي وامي‌دارد. يك مجموعه انتخابي از بازي‌هاي كوتاه خوب، مرحله‌اي و اكشن با بازيكنان متعدد جهت به نمايش درآوردن قابليت‌هاي اين دسته كنترل بازي طراحي و نيز همراه كنكت در بسته‌بندي آن گنجانده شده است. براي مثال در يكي از اين بازي‌ها با استفاده از متمايل ساختن ‌بدن به اطراف و انداختن وزن آن به طرفين، مي‌توان يك قايق را در مسير تند يك رودخانه هدايت كرده و در همين حال ايكس‌باكس به صورت خودكار از شيرين‌كاري‌هاي انجام شده توسط بازيكن در بازي و كش و قوس‌ها و حركت‌هاي پرشي بدنتان عكس‌هايي را مي‌گيرد كه شما مي‌توانيد بعدا آنها را در اينترنت بارگذاري كرده و به صورت گالري تصاوير ثابت با دوستانتان تماشا كنيد. خوشبختانه بازي‌هاي خوبي نيز جهت لذت بردن از اين وسيله نيز تدارك ديده شده و در دسترس كاربران قرار گرفته است. خيلي از آنها تكرار بازي‌هاي نينتندو وي هستند. بخصوص عناوين ورزشي اين بازي‌ها به ياد آورنده عنوان‌هاي بازي ورزشي سيستم وي است. اما بايد اشاره كرد كه بازي‌هاي تنيس روي ميز، بوكس و بولينگ كنكت زيباتر به نظر مي‌رسند. بازيJoyride آن كه همان بازي ماريو كارت (مسابقه ماشين قارچ‌خور) است، اين موضوع را گوشزد مي‌كند كه اين كنسول و دسته كنترل بازي مي‌تواند از عهده حركت‌هاي شتابزده، توقف و ترمز گرفتن به خوبي برآيد. يكي از بازي‌هاي درخشان آن بازي Odlly است. در اين بازي مبارزه‌اي پرتحرك، بازيكن چنان بشدت مشت و لگد به اطراف مي‌زند كه خيلي زود به نفس‌نفس افتاده و خيس عرق مي‌شود.

معايب دسته بازي حسگر ـ حركتي كنكت

متاسفانه با اين‌كه كنكت از قدرت بالقوه‌اي در اجراي بازي‌ها برخوردار است، اما يكي از عيب‌هاي آن اين است كه بايد رديف دوربين‌هاي آن مانند ميله حسگر وي (Wii sensor bar) در زير يا بالاي تلويزيون شما قرار بگيرند و از طرف ديگر كنكت برخلاف دسته نينتندو وي بايد كل بدن شما را در ميدان ديد خود داشته باشد تا بتواند درست عمل كند و همچنين شما به فضاي باز زيادي در اطراف خود نياز داريد تا حركت‌هاي زياد بدني مانند پريدن و بالا بردن دست‌هايتان توسط آن درست رديابي و شناسايي شود. حداقل فاصله‌اي كه بايد بين دوربين و بازيكن‌ها رعايت شود، 180 سانتي‌متر بوده و فاصله ايده‌آل آن 2/4 متر است. فضاي اطراف آن نيز بايد به طور كل آزاد باشد، بنابراين قرار دادن اثاثيه و مبلمان در نزديكي آن يا آويزان كردن لامپ‌ها در ارتفاع پايين از مواردي هستند كه مانع درست كار كردن آن مي‌شوند. اولين مشكلي كه كاربران در استفاده از اين دسته بازي حسگر ـ حركتي با آن مواجه مي‌شوند، نياز به فضاي باز نسبتا زيادي در اطراف اين سيستم كنترلي بازي است. با آن كه خوبي كاركرد آن فراتر از انتظار منتقدان آن است، اما سرعت پاسخگويي و دقت اين سيستم كنترل بازي رايانه‌اي نيز خالي از اشكال نبوده و يكي ديگر از بزرگ‌ترين عيب‌هاي آن اين است كه گاهي اوقات افراد حاضر تماشاچي در اتاق را كه روي مبل‌ها نشسته‌اند يا در پس زمينه در حال راه رفتن هستند، از بازيكنان تميز نداده و اشتباه مي‌گيرد.

جمع‌بندي

 

هر بازي را كه با كنكت اجرا كنيد، حس يك تلاش فردي به شما دست مي‌دهد كه به ‌طور كامل از بازي با Playstation Move و Nintendo Wii، متفاوت بوده و اصلا با آنها قابل مقايسه نيست. تنها عاملي كه باعث جريحه‌دار شدن اين احساس خوب مي‌شود، قيمت بالا و فضاي آزاد وسيع مورد نياز در اطراف آن جهت رديابي درست حركات بازيكنان است. با اين‌كه كنكت از مجموعه‌اي از نقاط قوت بالقوه بهره مي‌برد، اما همه آنها فرعي و حاشيه‌اي بوده و تا هنگامي كه اين سيستم به طور كامل نهايي نشده و نرم‌افزار فوق‌العاده‌اي به همراه آن ارائه نشود، با همه خوبي‌هايش نمي‌توان آن را براي خريد توصيه كرد.

منابع:

 

http:‌/‌‌/‌gamerant.com

http:‌/‌‌/‌myfreexbox360kinect.com

http:‌/‌‌/‌www.microsoft.com

جواد ودودزاده

چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا  2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا  3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا  4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com

تالارهای تحت مدیریت :

مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها