0

پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391  7:16 PM

 8 : مجله پژوهشي علوم انساني دانشگاه اصفهان 1386; -(2 (پياپي 23) (ويژه علوم اجتماعي)):119-132.
 
بررسي رابطه مولفه هاي سازمان يادگيرنده و بهبود کيفيت آموزش در دانشگاه هاي استان اصفهان
 
هويدا رضا,سيادت سيدعلي,شائمي برزكي علي
 
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين مولفه هاي سازمان ياگيرنده و بهبود کيفيت آموزش در دانشگاه هاي استان اصفهان بود. در اين پژوهش رابطه پنج مولفه سازمان يادگيرنده مطابق مدل گاه و بهبود کيفيت آموزش بر اساس مقياس AQIP مورد بررسي قرار گرفت. پژوهش از نوع کمي و کيفي (درهم تنيده) و جامعه آماري آن کليه اعضاي هيات علمي شش دانشگاه دولتي استان اصفهان در سال 85-84 بود (N=1851) که با استفاده از دو شيوه نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم در بخش کمي (n=260) شيوه نمونه گيري هدفمند در بخش کيفي (n=30) نمونه مناسب انتخاب گرديد. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش دو پرسشنامه و يک مصاحبه نيمه سازمان يافته بود. پرسشنامه اول، پرسشنامه سازمان يادگيرنده است که روايي آن با استفاده از مطالعه روايي پيش بيني مقياس و همچنين روايي سازه مورد تاکيد قرار گرفت و پايايي آن نيز با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ 0.9 بود. روايي پرسشنامه دوم يعني پرسشنامه بهبود کيفيت آموزش توسط هفت متخصص مورد تاييد قرار گرفته و پايايي آن نيز با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ 0.94 محاسبه گرديد. روايي محتوايي سوالات مصاحبه نيز توسط هفت متخصص و پايايي آن با ضريب آلفاي کرونباخ 0.7 مورد تاييد قرار گرفت.
يافته هاي پژوهش نشان داد که بين نمرات مولفه هاي سازمان يادگيرنده و نمرات بهبود کيفيت آموزش همبستگي مثبت و معني دار وجود دارد (
P=0) و کليه فرضيه هاي اصلي پژوهش تاييد شد. يافته هاي مربوط به فرضيه هاي فرعي حاکي از آن است که ميزان کاربست مولفه هاي سازمان يادگيرنده به جز يک مولفه در بقيه مولفه ها کمتر از ميانگين فرضي 3 در طيف ليکرت بوده و اين ميزان در دانشگاه هاي گروه نمونه متفاوت است (P=0.03). همچنين ميزان بهبود کيفيت آموزش کمتر از ميانگين فرضي 3 و در دانشگاه هاي گروه نمونه، متفاوت است (P=0.01). مصاحبه شوندگان برخي از موانع تحقق مولفه هاي سازمان يادگيرنده و بهبود کيفيت آموزش در دانشگاه ها را بيان نمودند.

 
كليد واژه: سازمان يادگيرنده، بهبود کيفيت آموزش عالي، دانشگاه، برنامه بهبود کيفيت آموزشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها