پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 10:50 PM
7 : فصلنامه اقتصاد مقداري (فصلنامه بررسيهاي اقتصادي) پاييز 1389; 7(3):133-156. |
انتقال نامتقارن عمودي قيمت در بازار شير ايران |
احمدي شادمهري محمدطاهر,احمدي محمد |
آزمون انتفال نامتفارن قيمت در طول زنجيره توليد، از توليدکننده به مصرف کننده، براي اندازه گيري درجه رقابت پذير بودن بازارهاي مختلف و کاربردهاي رفاهي و سياستي، جايگاه ويژه اي در اقتصاد کاربردي دارد. در اين مقاله انتقال عمودي قيمت (بين دو سطح توليدکننده و مصرف کننده) براي محصول شير در ايران بررسي مي شود. داده هاي مورد استفاده در اين تحقيق شامل شاخص قيمت توليدکننده و مصرف کننده براي محصول شير است که به صورت ماهانه، دوره زماني 91 ماهه را از فروردين سال 1380 تا مهر 1387 پوشش مي دهد. از روش هم انباشتگي يوهانسن - جوسيليوس و رابطه عليت گرنجري براي آزمون وجود رابطه بين دو شاخص و تعيين جهت عليت استفاده شده است. تحليل رفتار انتقال قيمت نيز برمبناي روش سنتي هاک و به کارگيري مدل ECM ون کرامون تابادل - لوي است. نتايج نشان مي دهد که رابطه بلندمدت بين قيمت هاي توليدکننده و مصرف کننده وجود دارد. در بلندمدت يک رابطه عليت دو طرفه بين قيمت مصرف كننده و قيمت توليدكننده وجود دارد. نتايج تقارن در انتقال قيمت از توليدكننده به مصرف كننده در دوره بلندمدت رد مي شود، ولي در دوره کوتاه مدت رد نمي شود. لحاظ کردن اين نتيجه در مداخلات سياستي دولت و مطالعات بيشتر در مورد حاشيه بازار و تغييرات رفاهي توليدکنندگان و مصرف کنندگان پيشنهاد مي شود. |
كليد واژه: انتقال عمودي قيمت، رابطه عليت، تقارن قيمت، يوهانسن - جوسيليوس، شير |
![]() |
نسخه قابل چاپ |