پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6
شنبه 9 اردیبهشت 1391 6:42 PM
4 : دانش و توسعه 1385; -(19):83-113. |
ارايه يك مدل سه بعدي از چالشهاي پياده سازي تجارت الكترونيك در ايران |
بقايي راوري جواد,مقدسي عليرضا |
در اين مقاله گزارش خلاصه شده پژوهشي از نظرتان مي گذرد كه درباره «چالشها و راه كارهاي پياده سازي تجارت الكترونيك در ايران» تهيه شده و در آن چالش هاي پياده سازي تجارت الكترونيك در سه دسته فني، فرهنگي – اجتماعي و مديريتي جاي گرفته اند و بر اساس آن سه فرضيه طراحي شده است. در همين راستا، بعد از معرفي چارچوب كلي تحقيق، ابتدا به بررسي نظري موضوع با بهره گيري از منابع داخلي و خارجي پرداخته شد. سپس با بهره گيري از روش تحقيق از نوع توصيفي و با اجراي ميداني، داده ها از دو طريق كتابخانه اي (جست و جو، مطالعه، بررسي و استفاده از متون و مجلات ديجيتال) و غير كتابخانه اي (مصاحبه و پرسشنامه مقدماتي) گردآوري گرديدند. به دنبال آن پرسشنامه اي با عنوان «پرسشنامه چالشهاي پياده سازي تجارت الكترونيك در ايران» طراحي و در جامعه آماري تحقيق توزيع گرديد. اين جامعه در برگيرنده خبرگان و متخصصان صاحب نظر و آشنا با موضوع تجارت الكترونيك و مباحث مرتبط با آن و دست اندركاران دخيل در امر پياده سازي آن در ايران مي باشد. در ادامه پرسشنامه هاي تكميل شده با بهره گيري از فنون آماري تي. استيودنت (براي آزمون فرضيه هاي اصلي) و فريدمن (براي آزمون فرضيه هاي كمكي و رتبه بندي چالشها) و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزيه و تحليل گرديد و ضمن آزمون فرضيات فوق، سه دسته نتيجه گيري در قالب رتبه بندي موانع اصلي، ابعاد هر كدام از موانع و در نهايت رتبه بندي كليه ابعاد موانع به عمل آمد. در پايان هم براي غلبه بر اين چالشها پيشنهادهايي خلاصه شده ارايه گرديده است. |
كليد واژه: چالش، راه كار، پياده سازي، تجارت الكترونيك، ايران |
نسخه قابل چاپ |