0

پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6
شنبه 9 اردیبهشت 1391  6:16 PM

 3 : دانش و توسعه تابستان 1388; 16(27):51-78.
 
طراحي الگوي عوامل موثر بر بکارگيري تجارت الکترونيکي در شرکتهاي کوچک و متوسط (SMES )
 
حاجي كريمي عباسعلي*,عزيزي شهريار,اخوان خرازيان مريم
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

تجارت الکترونيکي در حال گسترش جهاني است و يکي از مدها و روش هاي تجاري تلقي مي شود. بکارگيري اين نوآوري جديد توسط شرکتها چه کوچک و چه بزرگ موجب خلق مزاياي متعددي شده و اين مزايا سبب تقويت انگيزه شرکتهاي کوچک به اين پديده شده است. شرکتهاي کوچک به دليل نقش مهم در اقتصاد کشور ايران در صورت بکارگيري تجارت الکترونيکي مي توانند بهره وري و کارآيي کل سيستم اقتصادي را ارتقا بخشند. شناخت موانع و تسهيل کننده ها مي تواند در برنامه ريزي و تصميم گيري بهتر در اين زمينه به مدير/مالک شرکت کوچک کمک کند. از اين رو در اين مقاله تلاش مي شود تا با بهره گيري از نظر خبرگان تجارت الکترونيکي مدل مفهومي براي بررسي عوامل موثر بر بکارگيري تجارت الکترونيکي در شرکتهاي کوچک مورد آزمون و بررسي قرار گيرد. پرسشنامه 43 سوالي با طيف ليکرت پنج نقطه اي طراحي شد. ضريب پايايي كلي پرسشنامه با استفاده از روش الفاي كرونباخ معادل 0.94 محاسبه گرديده و مدل شش مرحله اي پيشنهادي بلوغ الکترونيکي در شرکتهاي کوچک تاييد شد (P<0.001). آزمون تي استيودنت نيز نشان داد عوامل سازماني، عوامل بازار و ويژگيهاي تجارت الکترونيکي (سه فرضيه اصلي) به همراه کليه زير عوامل مرتبط (12 فرضيه فرعي) همگي تاييد شدند. آزمون فريدمن نيز حاکي از اهميت يکسان عوامل سازماني، عوامل بازار و ويژگيهاي تجارت الکترونيکي در بکارگيري تجارت الکترونيکي توسط شرکتهاي کوچک است.

 
كليد واژه: عوامل سازماني، عوامل بازار، ويژگيهاي خاص تجارت الكترونيكي، بلوغ الكترونيكي، شركتهاي كوچك
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها