پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6
شنبه 9 اردیبهشت 1391 6:14 PM
4 : دانش و توسعه پاييز 1388; 16(28):77-94. |
بررسي رابطه بين قيمت هاي توليدکننده و مصرف کننده (مطالعه موردي بخشي از محصولات لبني در ايران) |
احمدي شادمهري محمدطاهر*,احمدي محمد |
* گروه اقتصاد، دانشگاه فردوسي مشهد |
تجزيه و تحليل رابطه قيمت در طول زنجيره توليد از توليدکننده به مصرف کننده، ابزاري رايج براي اندازه گيري درجه کارآيي و رقابت پذير بودن بازارهاي مختلف در دهه اخير بوده است. در اين مقاله، روابط قيمت و چگونگي انتقال قيمت بين دو سطح توليدکننده و مصرف کننده براي محصول پنير در ايران بررسي شده است. داده هاي مورد استفاده شامل شاخص قيمت توليدکننده و مصرف کننده محصول پنير است که به صورت ماهانه دوره زماني 91 ماهه از فروردين سال 1380 تا مهر 1387 را پوشش مي دهد. از شيوه هم انباشتگي يوهانسن - يوسليوس و رابطه عليت گرنجري براي آزمون وجود رابطه بين دو شاخص و تعيين جهت عليت استفاده شده است. تجزيه و تحليل رفتار انتقال قيمت بر مبناي روش سنتي هاک و بکارگيري مدل ECM ون کرامون تابادل - لوي (Von Cramon Taubadel-Loy 1998) است. نتايج نشان داد که جهت عليت از قيمت هاي مصرف کننده به قيمت هاي توليدکننده در هر دو دوره کوتاه مدت و بلندمدت وجود دارد. نتايج، فرضيه انتقال نامتقارن قيمت را بين قيمت هاي توليدکننده و مصرف کننده رد مي کند. با توجه به نقش تعيين کننده مصرف کننده در تعييين قيمت، مطالعات بيشتر در زمينه مسايل رفاهي و مقايسه هزينه ها و منافع ناشي از اتخاذ سياست هاي مختلف دولت در اين بازار مورد نياز است. |
كليد واژه: انتقال قيمت، رابطه عليت، تقارن قيمت، يوهانسن و يوسليوس، لبنيات، پنير |
نسخه قابل چاپ |