پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6
شنبه 9 اردیبهشت 1391 6:09 PM
6 : دانش و توسعه زمستان 1388; 16(29):126-161. |
بخش بندي بازار بانک هاي مشهد بر مبناي مزاياي مورد انتظار مشتريان |
مرتضوي سعيد*,كفاش پور آذر,حبيبي راد آرزو,آسمان دره ياسر |
* گروه مديريت، دانشگاه فردوسي مشهد |
هدف اين مطالعه بخش بندي بازار يا شناسايي گروه هايي از مشتريان بانک ها است که به يک طرح بازاريابي، پاسخ يکسان نشان مي دهند. بدين منظور از تعداد 640 پرسشنامه به روش نمونه برداري ناحيه اي در قالب واحد خانوار پس از ت عيين روايي (منطقي) و پايايي (محاسبه آلفاي کرونباخ) آن استفاده شد. براي تحليل داده ها از روش تحليل عاملي، تحليل خوشه اي و آزمون کاي دو پيرسون استفاده گرديد. نتايج حاصل از تحليل عاملي نشان داد که 61 معيار انتخاب بانک در قالب 9 عامل قرار مي گيرند که در مجموع بيش از 65 درصد از رفتار مشتريان را در زمينه انتخاب بانک توضيح مي دهند. با توجه به عوامل شناسايي شده، از تحل يل خوشه اي دو مرحله اي استفاده شد. نتايج نشان داد، مشتريان بر حسب شباهت پاسخ هايشان نسبت به 9 عامل اصلي، به 3 خوشه (بخش) تقسيم شده اند، همچنين نتايج حاصل از آزمون کاي دو پيرسون نشان داد که خوشه ها از نظر سطح تحصيلات، وضعيت تاهل، ميزان درآمد خانواده، ميزان درآمد شخصي و ميزان استفاده از اينترنت با يکديگر تفاوت دارند. نتيجه اينکه بهتر است بانک ها به جاي آن که تلاش هاي بازاريابي خود را ب هطور پراکنده و در جهات مختلف جهت دهند، تلاش هايشان را دقيقا بر مشترياني که براي تامين انتظارات و خواسته هاي آنها از بالاترين شانس برخوردارند، معطوف نمايند. |
كليد واژه: مزاياي مورد انتظار، بخش بندي بازار، تحليل عاملي، خوشه بندي، خدمات بانکي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |