پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6
شنبه 9 اردیبهشت 1391 12:22 AM
3 : دانش و توسعه تابستان 1389; 17(31):58-73. |
بررسي عوامل تاثيرگذار بر توسعه صادرات صنعت نساجي (مطالعه موردي: صنعت نساجي استان يزد) |
توكلي احمد,دهقاني سانيج جلال* |
* دانشگاه فردوسي مشهد |
در دهه اخير، صنعت نساجي ايران بعنوان ريشه اي ترين صنعت کشور، با چالشهاي بسياري مواجه بوده است که اين چالش ها عمدتا ناشي از رقابت نابرابر با محصولات وارداتي، فرسودگي ماشين آلات، کمبود سرمايه گذاري و نظاير آن مي باشد. تجربه کشورهاي موفق، جهت «برون رفت پايدار» از اين بن بست، علاوه بر تمهيدات لازم جهت رفع مشکلات فوق، راهکار توسعه صادرات بوده است. در اين تحقيق، پس از بررسي تئوري ها و نظريات مختلف در زمينه تجارت بين الملل و صادرات، عوامل تاثيرگذار را شناسايي کرده و سپس با استفاده از پرسشنامه، نظرات مديران صنايع نساجي استان يزد جمع آوري و با آزمون T استيودنت مورد بررسي قرار گرفت. نتايج حاصله نشان داد تمام عوامل شناسايي شده موثر بودند. در ادامه با استفاده از آزمون تحليل واريانس مشخص گرديد که تاثير عوامل ذکر شده يکسان نمي باشد. سپس پرسشنامه مقايسات زوجي عوامل اصلي و پرسشنامه مربوط به عوامل فرعي بين مديران توزيع شد و پس از جمع آوري اطلاعات مورد نظر، با استفاده از تکنيک AHP وزن عوامل اصلي بدست آمد و در نهايت با استفاده از تکنيک TOPSIS عوامل فرعي رتبه بندي شدند. نتايج حاکي از آن است که کيفيت محصولات و نگرش راهبردي شرکت ها جهت حضور در بازارهاي جهاني از مهم ترين عوامل تاثيرگذار بر توسعه صادرات اين صنعت مي باشد. |
كليد واژه: صادرات غيرنفتي، صنايع نساجي استان يزد، تصميم گيري هاي چند معياره |
نسخه قابل چاپ |