پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391 10:22 PM
1 : جستارهاي اقتصادي پاییز و زمستان 1384; 2(4):11-30. |
بررسي عوامل موثر در حاشيه سود در دو بازار انحصاري چندگانه فروش كالاي فرآوري شده و نهاده اصلي توليدي |
احمديان مجيد,متفكرآزاد محمدعلي |
اين مقاله براي بيان رفتار بنگاههاي وابسته به يك صنعت تبديلي به معرفي يک مدل نظري ميپردازد كه در آن نهاده اصلي توليدي به كمك نهادههاي فرعي و با كاربرد تكنولوژي فرآوري به محصول نهايي تبديل ميشود. بنگاهها نهاده اصلي را از بازار انحصار چندگانه خريد، تقاضا و محصول نهايي را در بازار انحصار چندگانه فروش، عرضه مينمايند. معادله حاشيه سود بازاريابي براي يازده كارخانه قند منتخب در بازار بورس تهران با كاربرد روش تلفيقي اطلاعات مقطعي و اطلاعات سريهاي زماني برآورد شده است. نتيجه مقاله نشان ميدهد که افزايش سهم خريد نهاده اصلي و سهم فروش كالاي نهايي منجر به افزايش حاشيه سود بازاريابي ميشود ولي افزايش در دستمزد كارگران و هزينه سوخت و انرژي باعث كاهش آن ميشود. افزون بر اين، رقم کوچک درجه توافق بين كارخانههاي قند در بازار انحصار چندگانه فروش شكر دلالت بر رفتار غير انحصاري توليد كنندگان دارد. |
كليد واژه: درجه توافق، هزينه نهايي پالايش، حاشيه سود بازاريابي، انحصار چندگانه فروش و انحصار چندگانه خريد نهاده |
![]() |
نسخه قابل چاپ |